Rośnie konkurencja dla pendolino

W marcu na trasę z Warszawy do Krakowa ruszy luksusowymi autokarami przewoźnik z Estonii – Lux Express.

Publikacja: 10.02.2015 21:00

Z pendolino i Polskim Busem będzie walczył estoński Lux Express

Z pendolino i Polskim Busem będzie walczył estoński Lux Express

Foto: materiały prasowe

Konkurencja w międzymiastowych przewozach pasażerskich nabiera rumieńców. Walczyć z pendolino i Polskim Busem będzie estoński przewoźnik Lux Express. W pierwszym tygodniu marca zacznie kursować pomiędzy Warszawą a Krakowem, później obejmie zasięgiem kolejne połączenia między dużymi miastami.

Właściciel i prezes firmy Hannes Saarpuu zapowiedział we wtorek w Warszawie, że bilety będą kosztowały maksymalnie 59 złotych. Pasażerowie mają podróżować komfortowymi autokarami z dużą ilością miejsca na nogi, wyposażonymi w indywidualne gniazdka elektryczne, darmowe Wi-Fi oraz multimedialne ekrany w oparciach foteli.

– Naszym celem jest wprowadzenie nowego standardu na rynku przewoźników autobusowych. Udowodnimy, że podróż autobusem może być zarówno komfortowa, jak i dostępna cenowo – zapowiedział Saarpuu.

Estońska firma już kursuje przez Polskę tanią linią autokarów Simple Express. Jeżdżą na trasie Wilno–Warszawa–Berlin oraz Wilno–Warszawa–Wrocław–Praga. Oferta Lux Express ma być tymczasem kierowana głównie do klientów biznesowych. Dla nich dedykowany będzie program lojalnościowy obniżający cenę w miarę wzrostu liczby podróży. Firma zapowiada także zniżki dla pozostałych klientów, np. dzieci i osób starszych.

Lux Express Grupp chwali się inwestycjami wartości ponad 3,2 mln euro, jakie wydała na nowe autokary w ostatnich latach. Obecnie estońska firma posiada 65 pojazdów. W ubiegłym roku przewiozły ponad 1,6 mln osób, co dało spółce 2,5 mln euro zysku, niemal dwukrotnie wyższego niż rok wcześniej.

Przewoźnik chce zainwestować w Polsce 25 mln zł w roku obecnym i ponad 100 mln zł do roku 2020. Do czerwca ma jeździć 15 autokarów, docelowo – nawet 80. W następnych trzech latach ma powiększać siatkę połączeń o dwie–trzy nowe trasy. W planach jest m.in. Wrocław, Łódź, Poznań, Olsztyn czy Kielce.

Czy Estończycy będą podbierać klientów Intercity? Niewykluczone, jeśli polska spółka nie wprowadzi dodatkowych zachęt mających przyciągać podróżnych do pendolino.

Na razie średnio w nowych ekspresach zapełniona jest tylko połowa miejsc. Zdarza się, że pasażer, kupując bilet przed odjazdem, płaci maksymalną stawkę, a następnie siedzi w pustym przedziale. – Analizujemy sytuację i będziemy reagować – mówi Beata Czemerajda z biura komunikacji i PR PKP Intercity.

Według niepotwierdzonych informacji spółka może wprowadzić bardziej elastyczne zasady sprzedaży biletów na ekspresy premium, gdzie cena bardziej zależałaby od zapełniania składu. Możliwe jest także wprowadzenie programów lojalnościowych.

Na razie Intercity ma powody do obaw: cały 2014 rok przyniósł spółce duży spadek liczby pasażerów. Według Urzędu Transportu Kolejowego sięgnął około 5 mln osób w porównaniu do roku 2013. W dodatku wyraźnie widać, że coraz więcej osób przesiada się z komunikacji publicznej do własnych samochodów, do czego zachęca rosnąca sieć szybkich dróg.

W połączeniach drogowych chce także namieszać Polski Bus. Ten dynamicznie rozwijający się przewoźnik zaoferował w końcu stycznia promocyjne ceny na wszystkie połączenia, gdzie jeżdżą nowe ekspresy Intercity Premium. Bilety kosztują 20 złotych.

Konkurencja w międzymiastowych przewozach pasażerskich nabiera rumieńców. Walczyć z pendolino i Polskim Busem będzie estoński przewoźnik Lux Express. W pierwszym tygodniu marca zacznie kursować pomiędzy Warszawą a Krakowem, później obejmie zasięgiem kolejne połączenia między dużymi miastami.

Właściciel i prezes firmy Hannes Saarpuu zapowiedział we wtorek w Warszawie, że bilety będą kosztowały maksymalnie 59 złotych. Pasażerowie mają podróżować komfortowymi autokarami z dużą ilością miejsca na nogi, wyposażonymi w indywidualne gniazdka elektryczne, darmowe Wi-Fi oraz multimedialne ekrany w oparciach foteli.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy
Transport
Rosyjscy piloci cywilni odesłani na symulatory. Bo nie umieją lądować
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
Boeing nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX. Ma ją zacząć w grudniu