Reklama
Rozwiń

Więcej samolotów A320 miesięcznie

Airbus rozmawia z dostawcami o możliwości zwiększenia tempa produkcji popularnych A320 do 50 miesięcznie już od 2017 r., aby zmniejszyć dystans do Boeinga

Publikacja: 24.02.2015 15:36

Więcej samolotów A320 miesięcznie

Foto: Bloomberg

Europejski producent zwrócił się do swych kooperantów, by przygotowali się do rytmu produkcji 48 maszyn miesięcznie w 2016 r. i do zwiększenia go do 50 w następnym roku - podała osoba prosząc o zachowanie jej anonimowości. Obecnie powstają 42 samoloty co miesiąc. Terminy dostaw od kooperantów mogą nieco różnić się od harmonogramu produkcji.

Ostatecznej decyzji jeszcze nie podjęto i nie jest pewne, czy grupa Airbusa po przeprowadzeniu wewnętrznej debaty w tej sprawie ogłosi nowe rytmy produkcji w najbliższy piątek wraz z bilansem 2014 r.

Szef pionu lotniczego Fabrice Bregier oświadczył w styczniu, że system dostaw jest stabilny, co wskazywałoby na możliwość zwiększenia produkcji, ale przyznał, że istniały różnice zdań ekip zajmujących się produkcją i sprzedażą co do terminu wykonania następnego kroku. Obiecał decyzję do czerwca.

Inny przedstawiciel branży lotniczej stwierdził, że nie chodzi o to czy ale kiedy Airbus zwiększy rytm mimo ostrzeżeń ze strony analityków o osiągnięciu punktu szczytowego w cyklu samolotów cywilnych.

Zwiększenie produkcji wymaga skoordynowanego wysiłku setek dostawców zwłaszcza gdy producent samolotów podejmuje trudne zadanie nastawienia się do końca 2015 r. na bardziej nowoczesne A320.

Airbus i Boeing walczą bez przerwy o udział w rynku najlepiej sprzedających się samolotów wąskokadłubowych od czasu, gdy ogłosiły kilka lat temu o opracowaniu bardziej oszczędnych wersji. Teraz starają się w swych planach produkcyjnych zamienić pozyskane zamówienia na przychody.

Boeing zapowiedział w 2014 r. zwiększenie produkcji B737 do 52 miesięcznie w 2018 r. z obecnych 42. W 2017 r. chce dojść do 47 sztuk, a ludzie z branży mówią, że zaczął naradzać się z dostawcami, czy daliby radę z rytmem 58 samolotów co miesiąc.

Airbus dokonuje też zmiany produkcji A330, który konkuruje z B787 Dreamliner. Produkuje 10 sztuk w obecnej wersji, ale chce zmniejszyć rytm do 9 miesięcznie, analitycy mówią, że zejdzie nawet do sześciu.

Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS