Reklama

Więcej samolotów A320 miesięcznie

Airbus rozmawia z dostawcami o możliwości zwiększenia tempa produkcji popularnych A320 do 50 miesięcznie już od 2017 r., aby zmniejszyć dystans do Boeinga

Publikacja: 24.02.2015 15:36

Więcej samolotów A320 miesięcznie

Foto: Bloomberg

Europejski producent zwrócił się do swych kooperantów, by przygotowali się do rytmu produkcji 48 maszyn miesięcznie w 2016 r. i do zwiększenia go do 50 w następnym roku - podała osoba prosząc o zachowanie jej anonimowości. Obecnie powstają 42 samoloty co miesiąc. Terminy dostaw od kooperantów mogą nieco różnić się od harmonogramu produkcji.

Ostatecznej decyzji jeszcze nie podjęto i nie jest pewne, czy grupa Airbusa po przeprowadzeniu wewnętrznej debaty w tej sprawie ogłosi nowe rytmy produkcji w najbliższy piątek wraz z bilansem 2014 r.

Szef pionu lotniczego Fabrice Bregier oświadczył w styczniu, że system dostaw jest stabilny, co wskazywałoby na możliwość zwiększenia produkcji, ale przyznał, że istniały różnice zdań ekip zajmujących się produkcją i sprzedażą co do terminu wykonania następnego kroku. Obiecał decyzję do czerwca.

Inny przedstawiciel branży lotniczej stwierdził, że nie chodzi o to czy ale kiedy Airbus zwiększy rytm mimo ostrzeżeń ze strony analityków o osiągnięciu punktu szczytowego w cyklu samolotów cywilnych.

Zwiększenie produkcji wymaga skoordynowanego wysiłku setek dostawców zwłaszcza gdy producent samolotów podejmuje trudne zadanie nastawienia się do końca 2015 r. na bardziej nowoczesne A320.

Reklama
Reklama

Airbus i Boeing walczą bez przerwy o udział w rynku najlepiej sprzedających się samolotów wąskokadłubowych od czasu, gdy ogłosiły kilka lat temu o opracowaniu bardziej oszczędnych wersji. Teraz starają się w swych planach produkcyjnych zamienić pozyskane zamówienia na przychody.

Boeing zapowiedział w 2014 r. zwiększenie produkcji B737 do 52 miesięcznie w 2018 r. z obecnych 42. W 2017 r. chce dojść do 47 sztuk, a ludzie z branży mówią, że zaczął naradzać się z dostawcami, czy daliby radę z rytmem 58 samolotów co miesiąc.

Airbus dokonuje też zmiany produkcji A330, który konkuruje z B787 Dreamliner. Produkuje 10 sztuk w obecnej wersji, ale chce zmniejszyć rytm do 9 miesięcznie, analitycy mówią, że zejdzie nawet do sześciu.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama