Kumulacja inwestycji sparaliżuje kolej

PKP PLK mogą mieć duży problem z wykorzystaniem pieniędzy na inwestycje.

Publikacja: 31.03.2016 21:00

Kumulacja inwestycji sparaliżuje kolej

Foto: 123RF

Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma wreszcie nowego prezesa. To Ireneusz Merchel, który dotychczas był dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych PLK w Olsztynie. Będzie miał arcytrudne zadanie realizacji gigantycznego planu inwestycyjnego wartego 67 mld zł w sytuacji, gdy zaplanowane na nową perspektywę 2014–2020 przedsięwzięcia są już spóźnione o dwa i pół roku.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przyznaje, że szuflada z projektami jest pusta. W ostatnich dwóch latach PLK ratowały unijne fundusze z perspektywy 2007–2013 i równolegle nie przygotowywała nowych przedsięwzięć. Brakuje studiów wykonalności, nie mówiąc o przetargach na roboty budowlane. W rezultacie niedawno przygotowane plany trzeba ciąć. Jeśli jeszcze we wrześniu wydawało się, że w 2016 roku PLK będą mogły wydać 7 mld zł, to teraz realne jest 4,2 mld zł, a i to nie jest wielkość pewna.

Pozostało 81% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach