Reklama
Rozwiń
Reklama

Airbus lepszy w zamówieniach w 2016 roku

Airbus zwiększył w 2016 r. o 8 proc. dostawy samolotów klientom do rekordowego poziomu, ale wyprzedził Boeinga liczbą zamówień dzięki kontraktom w końcu roku

Publikacja: 12.01.2017 10:00

Airbus lepszy w zamówieniach w 2016 roku

Foto: Bloomberg

Europejski producent przekazał klientom 688 samolotów, a oficjalnie przewidywał 650, a nieoficjalnie 670 według przewidywań w ciągu roku jego dyrektora finansowego. W grudniu wydano rekordową liczbę 111 sztuk.

Prezes działu samolotów cywilnych ACA, Farbrice Brégier oświadczył na konferencji prasowej w Tuzie, że w bieżącym roku zakłada dostawę ponad 700 sztuk, bez konieczności przyspieszania rytmu produkcji pod koniec roku. Dodał, że grupa nie będzie szła na bicie kolejnego rekordu, a rytm produkcji będzie bardziej płynny. Silniki Pratta&Whitneya, z którymi były problemy, pracują już dobrze, „ale to nie znaczy, ze nie trzeba ich ulepszać" — powiedział. Grupa przedstawi 22 lutego bilans finansowy 2016 r.

Airbus ustępuje Boeingowi pod względem dostaw, natomiast pokonał znowu amerykańskiego rywala uzyskując zamówienia netto na 731 samolotów, tylko w grudniu na 321. Boeing dostarczył 748 i zdobył zamówienia na 668.

Grudniowy sprint

Pod koniec roku Airbus zaliczył 98 ze 100 samolotów z historycznego kontraktu z Iranem. Dwa pozostałe samoloty zostały odkupione przez innego klienta, który już ich nie potrzebuje i nie są wykorzystywane — wyjaśnił dyrektor handlowy Airbusa, John Leahy. W dniu przedstawiania tego bilansu IranAir odebrał w Tuluzie pierwszy samolot.

Airbus zanotował zamówienia na ponad 100 maszyn od klientów, których nie ujawnił; zdaniem przedstawicieli tego sektora, chodzi o taniego saudyjskiego przewoźnika Flynas i leasingowa filię chińskiego Bank of Communicationas (42 z rodziny A320). Amerykańska firma leasingowa Aviation Capital Group zamówiła 30 A320neo i 5 A320 o wartości 3,8 mld dolarów, a indyjska tania linai GoAir sfinalizowała zakup 72 maszyn A320neo.

Reklama
Reklama

Kilka osób znad Zatoki podało, że Airbus zawarł ostateczny kontrakt z Flynas na 60 wąskokadłubowych A320neo o wartości 6,4 mld dolarów, z opcją na 40 dalszych. To pierwszy kontrakt na ten model na Bliskim Wschodzie od czasu zrezygnowania w grudniu 2015 przez Qatar Airways z ich odbioru.

Flynas, powstała w 2007 r. pod nazwą Nas Air ma wśród akcjonariuszy spółkę holdingową księcia Al-Walida bin Talala, od 2015 r. osiąga zysk, od kwietnia 2016 rozmawiała z Airbusem i Boeingiem o kupnie co najmniej 60 maszyn. Obecny kontrakt ma odnowić j i rozwinąć jej flotę złożoną z wynajętych A320. Zakup pozwoli nawiązać rywalizację z Flydubai, która ma 57 B737-800 a do 2023 ma odebrać ponad 100 samolotów.

Trakcyjna podwyżka cen

Zgodnie z tradycją, Airbus ogłosił podwyżkę cen katalogowych od 1 stycznia o 1 proc. biorąc pod uwagę koszty materiałów i surowców. John Leahy dodał, że podwyżką odzwierciedla też zadowolenie klientów korzystających z połączenia osiągów, oszczędności operacyjnych i doświadczenia klientów.

Przykładowo, samoloty z rodziny A320neo kosztują 99,5 mln dolarów, 108,4 mln i 127 mln, A330-900 (neo) 290,6 mln, A350-900 311,2 mln, a superjumbo A380 436,9 mln dolarów

Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama