Janusz Noniewicz: Maseczka wyzwaniem dla świata mody

Rozmowa z Januszem Noniewiczem, kierownikiem katedry mody w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Publikacja: 15.04.2020 21:00

Janusz Noniewicz: Maseczka wyzwaniem dla świata mody

Foto: AFP

Od czwartku 16 kwietnia na mocy rozporządzenia Rady Ministrów zakrywanie nosa i ust w przestrzeni publicznej jest obowiązkowe. W internecie można już kupić maseczki ozdobne i z napisami, czasem bardzo drogie. O czym to świadczy?

Jednym z powodów jest pojawienie się nowej przestrzeni, w której firmy z branży odzieżowej mogą zaistnieć. W tej chwili maseczki stają się powszechnym elementem stroju, także poprzez decyzje polityczne, wynikające z polityki zdrowotnej. Skoro wszyscy musimy je nosić, to można dla siebie ten teren zagarnąć, szczególnie w trudnych czasach. I zrobić to przed innymi, bo przecież firmy produkujące maseczki ze swoim logo działają według reguł kapitalistycznego rynku, któremu są podporządkowane. Drugi powód to atrakcyjne wyzwanie dla projektantów. Twarz w kulturze europejskiej jest odsłonięta. I chociaż jest silnie ikonograficzną częścią ciała, to dla mody pozostaje pustym miejscem, zarezerwowanym dla makijażu. Maski pojawiały się dotychczas na wybiegach jako akcesorium czy ekstrawagancja, którą usprawiedliwiał show. Te ochronne pokazała na dwóch ostatnich pokazach projektantka Marine Serre. Mimo to jestem ostrożny, jeśli chodzi o bawienie się ich znaczeniem w modzie.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1218
Świat
Koniec Zachodu? Prof. Góralczyk: „Nowy ład tworzą Chiny i Indie”
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1217
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1216
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Świat
Podcast „Rzecz o geopolityce”: Upadający Iran, aspirująca Francja