Korea - jak zarobić na konflikcie

Strefa zdemilitaryzowana między Koreami to nowe źródło dochodów dla firm z Południa

Aktualizacja: 04.01.2011 19:59 Publikacja: 04.01.2011 19:39

Zwiedzający strefę zdemilitaryzowaną wieszają wstążki z życzeniami zjednoczenia obu Korei

Zwiedzający strefę zdemilitaryzowaną wieszają wstążki z życzeniami zjednoczenia obu Korei

Foto: Associated Press

Red

„Spragniony? Napij się wody DMZ” – głosi slogan reklamowy jednej z południowokoreańskich firm, które postanowiły zarobić na rosnącym zainteresowaniu strefą zdemilitaryzowaną (DMZ). To pas terytorium rozciągający się między Koreą Południową a Koreą Północną – krajami, które formalnie wciąż są w stanie wojny.

Firma twierdzi, że rozpoczęła sprzedaż wody, by... zmienić wizerunek strefy, która wciąż kojarzy się przede wszystkim z zimną wojną. „Krystalicznie czysta woda” ma zaś zwrócić uwagę na „unikalny, nieskażony ekosystem” pasa ziemi niczyjej, będący ubocznym skutkiem konfliktu.

Pojawienie się na rynku produktów związanych ze strefą zdemilitaryzowaną to nowy trend w południowokoreańskim biznesie. Amerykanie służący w strefie przypominają już bardziej przewodników turystycznych niż gotowych do użycia broni żołnierzy. Oprowadzają oni po historycznych atrakcjach strefy, a Panmundżom, który służy im jako baza, to jedyne miejsce, gdzie przedstawicieli skonfliktowanych stron dzieli jedynie odległość wzroku. Tutaj właśnie odbywały się spotkania rozłączonych przez wojnę koreańską rodzin. To atrakcja turystyczna numer jeden.

Rocznie strefę odwiedza ok. 100 tysięcy turystów w zorganizowanych grupach, głównie z Zachodu. Po powstaniu głośnego filmu „Joint Security Area”, przedstawiającego napięcia na granicy między obydwiema Koreami, obejrzeć strefę przyjeżdża również coraz więcej Japończyków.

Program wycieczki obejmuje zazwyczaj oglądanie mostu nad graniczną rzeką, odwiedziny w tunelu, który żołnierze północnokoreańscy wykopali w celach wywiadowczych, i zakup pamiątek w specjalistycznym sklepiku. Typowe dla południowokoreańskiego przemysłu turystycznego breloczki, magnesy i kubeczki mają przypomnieć turystom o wizycie w obszarze, gdzie „atmosfera zimnej wojny nadal wisi w powietrzu”.

Według komentatorów z Seulu strefa zdemilitaryzowana z niebezpiecznego regionu wojennego zamienia się w produkt biznesowy, który przynosi południowokoreańskim przedsiębiorcom wysokie dochody.

Jednakże nie byłoby podaży bez popytu. Profesor Czung Ki Li z Uniwersytetu Kiung Hi wyjaśnia, że przemysł turystyczny odpowiada jedynie na zapotrzebowanie cudzoziemców, którzy chcą poznać koreańską historię i zrozumieć sytuację na Półwyspie Koreańskim. – Poza tym na świecie rośnie liczba zapaleńców, których ekscytuje znalezienie się w strefie bezpośredniego zagrożenia. Nie tylko tutaj, w Korei, ale i w innych strefach konfliktu – powiedział naukowiec.

Tanie produkty ze sklepiku z pamiątkami niekoniecznie przypominają jednak o wadze i grozie konfliktu. Są typowe dla całej Korei, podobne można znaleźć w każdym mieście, każdej świątyni buddyjskiej i każdym muzeum. Różnią się jedynie tym, że widnieje na nich napis DMZ. Ich stylistyka stanowi jednak ostry kontrast ze stojącymi w pobliżu gotowymi do strzału żołnierzami i ponurymi, komunistycznymi budynkami, które widać po drugiej stronie rzeki.

[i]Agnieszka Piasecka z Seulu

Autorka, studentka stosunków międzynarodowych w SWPS, jest na stypendium w Suwon pod Seulem[/i]

„Spragniony? Napij się wody DMZ” – głosi slogan reklamowy jednej z południowokoreańskich firm, które postanowiły zarobić na rosnącym zainteresowaniu strefą zdemilitaryzowaną (DMZ). To pas terytorium rozciągający się między Koreą Południową a Koreą Północną – krajami, które formalnie wciąż są w stanie wojny.

Firma twierdzi, że rozpoczęła sprzedaż wody, by... zmienić wizerunek strefy, która wciąż kojarzy się przede wszystkim z zimną wojną. „Krystalicznie czysta woda” ma zaś zwrócić uwagę na „unikalny, nieskażony ekosystem” pasa ziemi niczyjej, będący ubocznym skutkiem konfliktu.

Pozostało 81% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021