Zgoda Sejmiku na wypowiedzenie radnemu warunków pracy i płacy

Sejmik ma prawo odmówić zgody na wypowiedzenie radnemu warunków pracy i płacy. Musi jednak zaistnieć związek pomiędzy wypowiedzeniem zmieniającym, a wykonywaniem przez pracownika mandatu radnego.

Publikacja: 25.09.2018 05:30

Zgoda Sejmiku na wypowiedzenie radnemu warunków pracy i płacy

Foto: 123RF

W lutym 2017 r. wpłynął do Sejmiku Województwa Pomorskiego wniosek Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego (ODR) w Lubaniu w powiecie kościerskim, o wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym województwa stosunku pracy w trybie dyscyplinarnym. Ponieważ sejmik nie wyraził zgody, dwa miesiące później ODR zwrócił się o zgodę na wypowiedzenie tym razem zmieniające radnemu warunki pracy i płacy. Przyczyną wypowiedzenia miała być zmiana struktury organizacyjnej, czyli zlikwidowanie działu specjalistów branżowych i administracji, którym kierował radny i utworzenie w to miejsce oddziału w Lubaniu.

Reorganizacja rzeczywista czy pozorna

Zmiany organizacyjne w pomorskim ODR, jednym z 16 takich ośrodków, działających w Polsce, nie były przypadkowe. Na mocy ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, odebrano je samorządom i przestały podlegać marszałkom województwa. Stały się wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego, pod nadzorem ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Zweryfikowane zostały też ich zadania, kompetencje i kadry.

Sejmik stwierdził, że reorganizacja pomorskiego ODR jest pozorna, i polega głównie na zmianie nazw komórek organizacyjnych. Art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie wojewódzkim przewiduje, że rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody sejmiku wojewódzkiego, którego radny jest członkiem. Sejmik odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia, związane z wykonywaniem mandatu przez radnego. Sejmik stwierdził, że tak tu właśnie było, gdyż reorganizacja polegająca na likwidacji komórki, w której radny był kierownikiem i utworzenie w jej miejsce analogicznej jednostki, tyle, że inaczej nazwanej, było przyczyną pozorną, nie uzasadniającą wypowiedzenia radnemu warunków pracy i płacy. A całość okoliczności wypowiedzenia zmieniającego rodzi uzasadnione przypuszczenie, że czynności pracodawcy są związane z pełnieniem funkcji radnego sejmiku.

Sejmik skarży się na wojewodę

Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda pomorski stwierdził nieważność uchwały sejmiku województwa w sprawie odmowy wyrażenia zgody na zmianę warunków pracy i płacy radnemu województwa. Zdaniem wojewody, uchwała narusza prawo, gdyż jeśli nie ma komórki organizacyjnej, brak podstaw prawnych do utrzymywania stanowiska kierownika tej komórki. Zarządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie nadania statutu ODR w Lubaniu, wydane na podstawie znowelizowanej ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, nie przewiduje w strukturze tej jednostki działu specjalistów branżowych i administracji, ani jej kierownika. Przyczyną wypowiedzenia zmieniającego nie było też wykonywanie mandatu radnego województwa.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Sejmik Województwa Pomorskiego podkreślił, że wojewoda nie odniósł się do motywów uchwały sejmiku i nie rozpatrzył istotnych okoliczności sprawy. Jednakże WSA nie zgodził się ze stanowiskiem sejmiku, że doszło do czynności pozornych, wykorzystujących zmianę nazewnictwa do pozbycia się radnego. Sąd nie dopatrzył się też związku pomiędzy planowanym wypowiedzeniem warunków pracy i płacy, a wykonywaniem mandatu radnego. Przyczyną wypowiedzenia zmieniającego była likwidacja komórki organizacyjnej, której kierownikiem był radny orzekł WSA, i wyrokiem z 16 listopada 2017 r. oddalił skargę.

Wyrok NSA kończy sprawę

W wyniku skargi kasacyjnej Województwa Pomorskiego, sprawa znalazła się w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Województwo zarzuciło, iż podstawą do stwierdzenia przez wojewodę nieważności uchwały sejmiku stały się przepisy nie będące przepisami prawa powszechnie obowiązującego, jak zarządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi i dyrektora pomorskiego ODR. Sąd I instancji nie zanalizował też, czy zmiany organizacyjne, wprowadzone tymi przepisami, były faktycznie pozorne, i czy w rozstrzygnięciu nadzorczym zostały właściwie zinterpretowane.

NSA potwierdził, że zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, sejmik ma prawo odmówić zgody na wypowiedzenie radnemu warunków pracy i płacy. Musi jednak zaistnieć związek pomiędzy wypowiedzeniem zmieniającym, a wykonywaniem przez pracownika mandatu radnego. Takiego związku w uchwale sejmiku nie było – orzekł NSA. Nie udowodniono, że wypowiedzenie zmieniające nastąpiło w związku z wykonywaniem mandatu radnego przez pracownika. Nie wystarczy „uzasadnione przypuszczenie", na które powoływał się sejmik w podjętej uchwale. NSA nie podzielił też stanowiska sejmiku o pozorności zmian organizacyjnych. Zdaniem NSA, nastąpiło to w ramach, przewidzianych przepisami ustawowymi i wykonawczymi, określającymi organizację, zadania i zasady działania jednostek doradztwa rolniczego.

sygnatura akt: II OSK 971/18

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"