Uchwalona 19 września 2008 r. nowelizacja ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadziła zasadę, zgodnie z którą kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt albo osoba spełniająca wysokie wymagania kwalifikacyjne. Zgodnie z dodanym tą nowelizacją art. 6a ustawy o aktach prawa cywilnego kierownikiem tej instytucji może być bowiem osoba, która ukończyła studia prawnicze lub administracyjne i uzyskała tytuł magistra lub ukończyła podyplomowe studia administracyjne. Takie same wymagania stawiane są zastępcom kierowników USC.
Jednocześnie art. 3 ust. 2 nowelizacji postanowił, że wymogu dotyczącego poziomu wykształcenia nie stosuje się przez sześć lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy w stosunku do osób, które są zatrudnione na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego lub zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. Termin ten upływa 30 października 2014 r.
8 proc. według danych GUS tylko tylu mieszkańców wsi ma wyższe wykształcenie
Braki kadrowe
– Pracowników spełniających te wymagania brakuje, zwłaszcza w małych gminach wiejskich – mówi Mariusz Poznański, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP.
W takich jednostkach kierownikami USC są przeważnie osoby posiadające wykształcenie średnie, które na mocy przepisów przejściowych zachowały swoje stanowiska, pod warunkiem że wykształcenie uzupełnią. Mają na to jeszcze trzy lata.