Reklama

Skarga na bezczynność gminy może dotyczyć tylko sfery administracji publicznej

Skargę na bezczynność organu gminy można wnieść tylko w przypadku niewykonywania przez ten organ czynności prawem nakazanych. Skarżący musi także wykazać związek między bezczynnością, a naruszeniem jego interesu prawnego.

Publikacja: 19.06.2018 10:52

Skarga na bezczynność gminy może dotyczyć tylko sfery administracji publicznej

Foto: 123rf

- Pomimo zmian w przepisach dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych i inicjatywy mieszkańców gminy dotyczącej obniżenia wynagrodzenia wójta, w gminie nie podjęto dotychczas prac w tym zakresie. Czy w razie braku uchwały rady gminy obniżającej wynagrodzenie wójta mieszkańcy gminy będą mogli zaskarżyć tę bezczynność do sądu administracyjnego?

Nie. W obowiązującym od 19 maja 2018 r. nowym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przewidziano m.in. obniżenie od 1 lipca kwot maksymalnego i minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wójta. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) oraz art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych do obniżenia wynagrodzenia wójta potrzebna jest jednak uchwała rady gminy.

 

W myśl art. 101 ust. 1 u.s.g. każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Zgodnie z art. 101a ust. 1 k.p.a. regulację tę stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. Należy jednak pamiętać, że skarga na bezczynność jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy bezczynność organu gminy dotyczy czynności ze sfery administracji publicznej. W orzecznictwie podkreśla się, że uchwała w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia wójta nie jest aktem publicznoprawnym, gdyż dotyczy sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik-pracodawca).

 

Reklama
Reklama

Uchwała regulująca kwestię wynagrodzenia wójta nie spełnia więc przesłanki, o której mowa w art. 101a w zw. z art. 101 ust. 1 u.s.g. (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 stycznia 2016 r., sygn. II SAB/Ol 53/15, LEX nr 1973225). Skarga na bezczynność przysługuje ponadto tylko temu, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone bezczynnością gminy (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 18 października 2017 r., sygn. II SAB/Wr 76/17, LEX nr 2408219). Dla uwzględnienia takiej skargi konieczne jest nie tylko istnienie unormowania, z którego wynika obowiązek uchwałodawczy, ale także wykazanie związku przyczynowego między bezczynnością organu gminy w wykonywaniu tych czynności, a naruszeniem interesu prawnego czy uprawnienia skarżącego (por. m.in. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 stycznia 2013 r., sygn. II OSK 59/13, LEX nr 1274433). 

Naruszenia interesu prawnego nie można przy tym wywodzić z ogólnych wartości czy zasad prawa. O tym, czy dana osoba ma w określonej sprawie konkretny, indywidualny, aktualny i obiektywny interes prawny, przesądzają konkretne przepisy prawa (por. np. wyrok WSA w Olsztynie z 31 stycznia 2013 r., sygn. II SA/Ol 1399/12, LEX nr 1298599).

 —Anna Puszkarska, radca prawny

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Dane osobowe
Kurier zgubił list z banku. NSA zdecydował, kto za to zapłaci
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama