Reklama
Rozwiń
Reklama

UOKiK ukarał lubelskie szpitale za zmowę

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012

Publikacja: 17.01.2013 09:35

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka t

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy, ponieważ prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia. Dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję.

Prywatne zakłady opieki zdrowotnej mogą realizować świadczenia zdrowotne korzystając z ze sprzętu i kadry publicznych podmiotów - po podpisaniu odpowiedniej umowy lub promesy na podwykonawstwo. Dzięki temu mają możliwość kompleksowego świadczenia usług, co jest warunkiem zawarcia kontraktu z NFZ. Zawierając porozumienie dziewięć lubelskich szpitali liczyło, że NFZ rozwiąże umowy z niepublicznymi placówkami. Miało to spowodować przejęcie przez szpitale środków finansowych z NFZ.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w listopadzie 2011 r. Wykazało ono, że szpitale wspólnie ustaliły wypowiedzenie umów z niepublicznymi placówkami na świadczenie badań specjalistycznych.

Zakazaną praktykę zastosowały: Szpital Kliniczny Nr 1, Szpital Kliniczny Nr 4, Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego, Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Okręgowy Szpital Kolejowy, Dziecięcy Szpital Kliniczny im. Prof. Antoniego Gębali, Szpital Neuropsychiatryczny, I Szpital Wojskowy z Przychodnią, Samodzielny Publiczny ZOZ Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Prezes UOKiK wydała decyzję stwierdzającą zawarcie niedozwolonego porozumienia, nie nałożyła jednak na jego uczestników kar finansowych. Głównym powodem była specyfika działalności szpitali. Sankcja pieniężna miałaby wpływ na pogorszenie jakości usług świadczonych pacjentom.

Reklama
Reklama

Zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy, ponieważ prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia. Dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję.

Prywatne zakłady opieki zdrowotnej mogą realizować świadczenia zdrowotne korzystając z ze sprzętu i kadry publicznych podmiotów - po podpisaniu odpowiedniej umowy lub promesy na podwykonawstwo. Dzięki temu mają możliwość kompleksowego świadczenia usług, co jest warunkiem zawarcia kontraktu z NFZ. Zawierając porozumienie dziewięć lubelskich szpitali liczyło, że NFZ rozwiąże umowy z niepublicznymi placówkami. Miało to spowodować przejęcie przez szpitale środków finansowych z NFZ.

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama