[b]Tak.[/b] W świetle obowiązujących przepisów ustawy o zbiórkach publicznych oraz rozporządzenia w sprawie sposobów przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami, organizatorzy zbiórek publicznych, np. organizacje pozarządowe (w tym fundacje, stowarzyszenia) i komitety społeczne mają obowiązek posiadania pozwolenia organu administracji na organizację powszechnej akcji zbierania ofiar na określony cel.
Następnie mają również obowiązek rozliczenia uzyskanych w ten sposób środków finansowych i darów rzeczowych poprzez opublikowanie wyników akcji w prasie. Obowiązek ten obejmuje również przedłożenie sprawozdania organowi, który pozwolenia udzielił.
Pamiętać również należy, że całość datków uzyskanych w wyniku zbiórki publicznej musi zostać spożytkowana wyłącznie na cel określony decyzją, czyli zapisany w pozwoleniu na przeprowadzenie kwesty.
Zgodnie z art. 2 ustawy z 15 marca 1933 r. pozwoleń na przeprowadzenie zbiórki udzielają w drodze decyzji administracyjnej:
- wójt, burmistrz (prezydent miasta) – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze gminy lub jego części,