Reklama

Zobowiązanie wieloletnie trzeba ująć w prognozie finansowej gminy

Skoro zobowiązanie gminy ma wykraczać poza rok budżetowy 2019 r. to jest zobowiązaniem wieloletnim, a w konsekwencji powinno zostać wykazane w wieloletniej prognozie finansowej gminy.

Publikacja: 30.04.2019 06:10

Zobowiązanie wieloletnie trzeba ująć w prognozie finansowej gminy

Foto: 123RF

- Nasza rada miejska planuje zaciągnąć zobowiązanie na inwestycję – budowę boiska gminnego. Jako podstawę prawną uchwały dotyczącej zobowiązań finansowych chcemy przywołać art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e i art. 58 ustawy o samorządzie gminnym. W bieżącym roku w budżecie gminy wydatek na ten cel wynosi 500 tys. a w 2020 r. wydatek na ten cel wyniesie - 300 tys. zł z budżetu i 200 tys. zł ze środków unijnych. Czy takie planowanie wydatków ograniczone tylko do budżetu będzie prawidłowe?

Nie.

Z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy. Brzmienie ww. regulacji nie pozostawia wątpliwości, że rada gminy jest prawnie umocowana do podejmowania zobowiązań, o których mowa w pytaniu – jednak przez pryzmat tylko danego roku budżetowego.

Czytaj także: Ograniczone kompetencje radnych w sprawie wieloletniej prognozy finansowej

Z kolei, zgodnie z art. 58 ww. ustawy (które ma znaczenie tu bardziej proceduralne), uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały rady gminy (o których mowa w ust. 1), zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

Reklama
Reklama

W kontekście podanego stanu faktycznego należy zwrócić uwagę na dwie okoliczności. Mianowicie, zobowiązanie gminy dotyczące budowy boiska wykracza poza rok budżetowy bieżący (2019), bowiem rada przewiduje finansowanie również w 2020 roku arówno ze środków budżetowych gminy, jak i ze środków unijnych. Ma to zaś istotne znaczenie w aspekcie planowanie wieloletniego, a tym zakresie kluczowe znaczenie mają regulacje prawne ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Na uwagę zasługuje art. 226. Postanowiono tam (ust. 1), że wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej:

- dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;

- dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;

- przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;

Reklama
Reklama

- kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób sfinansowania jego spłaty;

- relacje, o których mowa w art. 242-244, w tym informację o stopniu niezachowania tych relacji w przypadkach, o których mowa w art. 240a ust. 4 i 8 oraz art. 240b;

- kwoty wydatków bieżących i majątkowych wynikających z limitów wydatków na planowane i realizowane przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3.

W wyroku NSA z 22 marca 2017 r. (sygn. akt II GSK 1911/15) wskazano: „Wieloletnia prognoza finansowa nie stanowi planu, a prognozę, czyli plan działań finansowych na przyszłość, tym niemniej, jest to dokument, który powinien zawierać realistyczne dane odnoszące się do gospodarki finansowej konkretnej jednostki w sposób maksymalnie realny, z uwzględnieniem wielu zmiennych czynników, które mogą w przyszłości mieć wpływ na wspomnianą gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego".

Natomiast kluczowe znaczenie, z perspektywy podanego zapytania mają ust. 3 i 4 ww. art. 226. Z nich zaś wynika, że w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:

- nazwę i cel;

Reklama
Reklama

- jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia;

- okres realizacji i łączne nakłady finansowe;

- limity wydatków w poszczególnych latach;

- limit zobowiązań.

Przez przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3, należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z:

Reklama
Reklama

- programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;

- umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Analiza ww. przepisów skłania do wniosku, że zadania wieloletnie zdefiniowane są przez ustawodawcę jako przedsięwzięcia, i winny być elementem uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Limity wydatków na przedsięwzięcia winny być określone w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Nie jest więc wystarczające umieszczenie ww. wydatków w budżecie danego roku budżetowego.

Z powyższego wynika więc, że skoro zobowiązanie gminy ma przekraczać rok budżetowy 2019 r. to jest zobowiązaniem wieloletnim, a w konsekwencji powinno zostać wykazane w wieloletniej prognozie finansowej danej gminy. Taka koncepcja planowania budżetowego ma również potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. Przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2018 r. (sygn. akt I GSK 1907/18) podkreślono m.in., że: „Wnioskodawca w celu potwierdzenia zapewnienia środków finansowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu, obowiązany jest przedstawić kopię uchwały budżetowej na dany rok wraz z uchwałą w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, w której wskazano dokładną nazwę zadania objętego wnioskiem oraz kwotę przeznaczoną na współfinansowanie w poszczególnych latach".

Wniosek

Sugerowana uchwała nie zapewni legalności wydatkowania środków na budowę boiska w 2020 r. Konieczne jest ujęcie tego zadania jako przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej gminy.

Reklama
Reklama

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 509)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama