Reklama

Resort gospodarki przygotował projekt ujednolicenia w Internecie wzorów pism w procedurach administracyjnych

Jak głosi dowcip, tylko Chuck Norris przeczytał cały Internet. Teraz także Ministerstwo Gospodarki chce posiąść sieć i zarazem polską administrację poprzez wprowadzenie jednego wzoru pisma urzędowego wysyłanego drogą elektroniczną

Publikacja: 17.08.2012 17:50

Resort gospodarki chce wprowadzić jeden wzór pisma urzędowego wysyłanego drogą elektroniczną

Resort gospodarki chce wprowadzić jeden wzór pisma urzędowego wysyłanego drogą elektroniczną

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Resort gospodarki przygotował projekt standaryzacji (ujednolicenia) wzorów pism w procedurach administracyjnych. Jak pisze w uzasadnieniu, w celu ułatwienia kontaktów z administracją publiczną i sądami kontrolującymi jej działalność.

Ministerstwo przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (m.in. Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz Ordynacji podatkowej).

Autorzy projektu piszą w uzasadnieniu, że „planowane zmiany determinowane są dużym oczekiwaniem społecznym dotyczącym wprowadzenia usprawnień w zakresie funkcjonowania e-administracji, a także wskazanymi w wydanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji dokumencie „Państwo 2.0. Nowy start dla e-administarcji" działaniami naprawczymi, których wdrożenie wymaga podjęcia szybkich prac legislacyjnych."

Resort gospodarki opracowuje "prawnie wiążące wzory pism" i "elektroniczne wzory pism"

W praktyce sprowadza się to do tego, że resort zamierza wprowadzić, w drodze rozporządzenia, wzór pisma, który będzie miał moc powszechnie obowiązującą.

Reklama
Reklama

Powstaną – jak to stwierdzono w uzasadnieniu do projektu - "

prawnie wiążące wzory pism

". Dla wszystkich petentów, klientów urzędów i sądów w Polsce. Lub alternatywnie zobowiąże się administrację i sądy – jeśli projekt zostanie zaakceptowany – do opracowania elektronicznego wzoru pisma, który będzie wykorzystywany w procedurze administracyjnej. Powstaną tak zwane "

elektroniczne wzory pism

".

Jak wskazują projektodawcy "prawnie wiążące wzory pism" zostaną wprowadzone w przypadku skomplikowanych procedur lub w sytuacji, gdy konieczne jest podanie dużej liczby danych we wniosku; "elektroniczne wzory pism" zostaną z kolei wprowadzone w przypadku formularzy o mniejszym stopniu złożoności, wymagających podania niewielu danych, zazwyczaj składanych bez załączników. W ramach pierwszego pakietu proponuje się wprowadzenie obowiązku standaryzacji wzorów pism dla kilkudziesięciu procedur uregulowanych w 25 ustawach.

Reklama
Reklama

Zaplanowane zmiany mają przyczynić się do zwiększenia liczby usług świadczonych drogą elektroniczną i wykorzystania stworzonej w tym celu platformy tzw. ePUAPu – uważają projektodawcy.

Formularze elektroniczne będą musiały spełniać standardy określone przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w repozytorium interoperacyjności, który określa wzór pisma w formie dokumentu elektronicznego. W sytuacji, gdy formularz elektroniczny nie będzie spełniał takich standardów, minister właściwy do spraw informatyzacji będzie mógł wezwać podmiot publiczny do jego dostosowania.

Projektowana ustawa rozszerzy także zakres prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy. W obecnym stanie prawnym dostęp on-line do akt sprawy zawężony pozostaje jedynie do „pism w formie dokumentu elektronicznego wnoszonych do organu administracji publicznej lub przez niego doręczanych". Wyłącza to możliwość zapewnienia dostępu w pozostałym zakresie do akt sprawy – piszą autorzy. Projekt nowelizacji dopuści elektroniczny wgląd w akta sprawy w pełnym zakresie, co odciąży stronę od konieczności stawiania się w siedzibie organu w celu realizacji tego uprawnienia.

Przewiduje się również uchylenie przepisów dotyczących Planu Informatyzacji Państwa, który zostanie zastąpiony Programem Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, stanowiącym program rozwoju w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Projekt trafił do zaopiniowania m.in. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Samorządowcy na stronach internetowych już wyrazili swoją wstępną ocenę tego projektu. Piszą: „Nie negując dobrych intencji Ministerstwa Gospodarki (oraz próby wykorzystania wyników finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu Upraszanie i elektronizacja procedur administracyjnych) warto się zastanowić czy proponowane zmiany nie wymagają uprzedniego przemyślenia całej filozofii działania administracji. Bez tego prawnie wiążące wzory pism nie zmienią praktycznie niczego."

Resort gospodarki przygotował projekt standaryzacji (ujednolicenia) wzorów pism w procedurach administracyjnych. Jak pisze w uzasadnieniu, w celu ułatwienia kontaktów z administracją publiczną i sądami kontrolującymi jej działalność.

Ministerstwo przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (m.in. Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz Ordynacji podatkowej).

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama