Ministerstwo Rozwoju przesłało do konsultacji społecznych projekt zmian ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie. Ich celem jest wyeliminowanie części problemów, które praktycy PPP (zarówno ze strony publicznej, jak i prywatnej), wskazywali jako bariery w szerszym zastosowaniu projektów PPP.
Analiza korzyści
Warto zwrócić uwagę na fundamentalną zmianę podejścia projektodawcy w przypadku podejmowania przez zamawiających decyzji o zastosowaniu modelu PPP dla realizacji zadań: projekt ustawy wprowadza obowiązek przeprowadzenia przed wszczęciem postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego przez zamawiających oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP. Co prawda trudno jest zrozumieć, dlaczego ocena efektywności miałaby być przeprowadzana wyłącznie dla projektów PPP, w których partner prywatny wybierany jest w trybie konkurencyjnym, a przypadku innych długoterminowych czy kapitałochłonnych umów finansowanych ze środków publicznych, przeprowadzenie takiej analizy nie jest konieczne.
Przykład
Jeśli gmina będzie chciała utworzyć własną spółkę gminną i powierzyć jej realizację inwestycji (czy usługi publicznej) bezprzetargowo (na zasadach „in-house"), żadnych analiz „korzyści" przeprowadzać nie musi. Rozwiązanie to na pewno nie jest systemowo spójne i wymagałoby zmiany podejścia.
Negatywny test
Jeszcze większa zmiana w tym zakresie czeka jednostki sektora rządowego, które będą zobowiązane do przeprowadzenia tzw. „negatywnego testu PPP". W przypadku dużych, finansowanych ze środków budżetu państwa inwestycji, których wartość ma przekraczać 300 mln zł, partnerstwo publiczno-prywatne ma stać się podstawową metodą finansowania inwestycji. Minister rozwoju może dopiero wydać zgodę na odstępstwo od modelu PPP, jeśli dana jednostka budżetowa uzasadni, że PPP nie jest korzystną metodą realizacji inwestycji. Jednak nie można zapominać, że zgodnie z definicją „przedsięwzięcia" w rozumieniu ustawy o PPP, partnerstwo publiczno-prywatne, to nie tylko finansowanie infrastruktury. To także (obowiązkowe) utrzymanie lub zarządzanie w okresie umowy danym elementem infrastruktury przez partnera prywatnego, co jest różnicą w stosunku do tradycyjnego zamówienia publicznego. A zatem, jeśli zakładana zmiana ustawy zostanie wprowadzona, to każda kluczowa inwestycja rządowa (np. Centralny Port Lotniczy) powinna zostać przeanalizowana z perspektywy efektywności wydatkowania środków publicznych (przede wszystkim w modelu PPP, a więc przy finansowaniu i utrzymaniu inwestycji przez inwestora prywatnego w całym okresie umowy PPP). „Negatywny test PPP" ma nie dotyczyć projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.