Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 12.09.2017 05:00 Publikacja: 12.09.2017 05:00
Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
- Gmina chce przekazać dotację dla sąsiedniej gminy na jej zadania własne. Dla ochrony jej interesów, w uchwale rady gminy będzie zapisane, że dotacja ma być rozliczona do końca bieżącego roku oraz zobowiązanie wójta do wpisania tego warunku w umowie. W uchwale tej wójt ma zostać także upoważniony do ustalenia kwoty dotacji. Czy takie działanie będzie prawidłowe?
Nie. Po pierwsze, z przepisów art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, m.in. na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku radę gminy). Natomiast z art. 220 ww. ustawy wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, a nadto, że podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa.
Sąd Okręgowy w Gdańsku udzielił zabezpieczenia roszczeń w postępowaniu grupowym o ustalenie nieważności umów o kredyt konsumencki na zakup pomp ciepła. Bank wypłacił pieniądze sprzedawcom pomp ciepła, choć urządzenia te nie trafiły do ich klientów.
Ostatnie osiem lat to najgorszy okres w historii Trybunału Konstytucyjnego, który został doprowadzony na skraj organizacyjnej i etycznej zapaści. Gorzej zapewne nie będzie, bo to byłoby trudne – twierdzi dr Tomasz Zalasiński, konstytucjonalista.
TSUE orzekł, że rozpoznanie skarg frankowiczów ma nastąpić w rozsądnym terminie i uwzględniać indywidualne zarzuty.
Z końcem 2024 r. wygasa obowiązek gmin zapewnienia lokali zamiennych lokatorom mieszkającym w budynkach wymagających rozbiórki lub remontu. Jeżeli nie będzie zmiany przepisów, obowiązek ten spocznie wyłącznie na właścicielach budynków, którzy ani nie mają na to pieniędzy, ani nie dysponują zasobem lokali zamiennych - alarmuje rzecznik praw obywatelskich.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Mąż przez kilkanaście lat utrzymywał stado krów, które dostał od rodziców. Przy rozwodzie i podziale majątku dorobkowego okazuje się, że stado należy już do wspólnego majątku i trzeba się nim podzielić.
Wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu „nie odwiesza” biegu terminu przedawnienia. W przypadku jego zawieszania w związku z doręczeniem zarządzenia zabezpieczenia w trybie egzekucyjnym biegnie on dopiero po zakończeniu postępowania zabezpieczającego.
Nieprzyjęcie planu ogólnego do 2026 r. oznacza dla gminy poważne konsekwencje.
Czy starosta, wydając decyzję o wysokości odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone na podstawie specustawy w zakresie realizacji inwestycji dróg publicznych, musi uwzględnić wydanie decyzji o warunkach zabudowy, jeśli właściciel nie wystąpił o pozwolenie na budowę?
Sekretarz nie mógł skutecznie wprowadzić pod obrady rady miasta uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia burmistrza.
W określonych przypadkach organy podatkowe mogą nadać decyzji nieostatecznej rygor natychmiastowej wykonalności. Zobowiązanie określone przez organ staje się wtedy wymagalne zanim zakończy się procedowanie sprawy.
Nakaz rozbiórki obiektu budowlanego nienadającego się do remontu regulują szczegółowe przepisy prawa budowlanego. Decyzja taka musi być wydana zgodnie z określonymi przesłankami, a jej adresatem może być wyłącznie aktualny właściciel lub zarządca obiektu.
Gotowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego udostępniany jest do publicznego wglądu na minimum 21 dni. Osoby zainteresowane – w tym mieszkańcy – mają wówczas możliwość zapoznania się z planem i zgłoszenia do niego uwag.
Regulując status sołectw, rada gminy nie może nałożyć na sołtysów obowiązku uczestniczenia w sesjach, a na radnych obowiązku uczestniczenia w posiedzeniach rady sołeckiej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas