Reklama

Umieszczenie w rejestrze umowy o wartości poniżej 10 tys. zł na łasce urzędnika

Ograniczenie zakresu umów, które mają podlegać obowiązkowej publikacji, to kompromis pomiędzy oczekiwaniami organizacji pozarządowych a realiami, w jakich funkcjonuje administracja – przekonuje resort finansów.

Publikacja: 24.03.2025 08:14

Umieszczenie w rejestrze umowy o wartości poniżej 10 tys. zł na łasce urzędnika

Foto: Adobe Stock

Od początku przyszłego roku jednostki sektora finansów publicznych (jsfp) miały wprowadzać do Centralnego Rejestru Umów dane na temat wszystkich transakcji o wartości powyżej 500 zł. Projekt nowelizacji ustawy wprowadzającej rejestr autorstwa Ministerstwa Finansów, który trafił właśnie do konsultacji społecznych, znacznie ogranicza zakres umów podlegających upublicznieniu.

Czytaj więcej

Centralny rejestr umów może stracić sens. Eksperci krytycznie o rządowych planach

Obowiązkowo będzie dotyczyć tylko tych, których wartość przekracza 10 tys. zł. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, zdaniem przedstawicieli organizacji zajmujących się transparentnością funkcjonowania sektora publicznego, wyłączonych z obowiązku zgłaszania do rejestru będzie około 70 proc. umów. Zwłaszcza w przypadku gmin gros stanowią takie, które nie przekraczają tego progu.

Próg 10 tys. to według resortu finansów kompromis

Ministerstwo Finansów tłumaczy podwyższenie progu próbą znalezienia kompromisu pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami. Z jednej strony przedstawiciele administracji zgłaszali postulaty podwyższenia wartości progu z 500 zł do 50 tys. zł (w celu ograniczenia kosztów realizacji tego obowiązku). Z drugiej zaś przedstawiciele strony społecznej oczekują publikowania informacji o każdej umowie, niezależnie od jej wartości.

– Przyjęto jednak, że punktem wyjścia do dalszych prac legislacyjnych będzie próg wartości umowy na poziomie 10 tys. zł (bez podatku od towarów i usług), przy czym proponuje się jednocześnie wprowadzanie możliwości publikowania w Centralnym Rejestrze Umów JSFP informacji o umowach o wartości od 1 grosza – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Co znajdzie się w rejestrze umów? Rosną obawy urzędników o ich umowy

Decyzję o ich upublicznieniu będzie podejmował kierownik jednostki sektora usług publicznych, który będzie miał możliwość uwzględnienia stopnia przygotowania organizacyjnego jednostki do realizacji nadkładanego obowiązku – tłumaczy MF.

Informacja o umowie zawartej w formie ustnej zależy od urzędnika

W reakcji na liczne wątpliwości dotyczące formy zawarcia umowy MF proponuje, by obowiązkiem objęte były wyłącznie umowy, które zostały zawarte w formie: pisemnej; elektronicznej, szczególnej (np. w zawartej w formie aktu notarialnego) i dokumentowej (e-mail, plik tekstowy, arkusz kalkulacyjny, nagranie audio lub wideo, zdjęcie, wypełnienie formularza i akceptacja warunków na stronie internetowej etc.) w rozumieniu kodeksu cywilnego.

Jak podkreśla resort finansów, obowiązek udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów nie dotyczy zawierania umów w formie ustnej. Zgodnie jednak z art. 34a ust. 9 proponowanej zmiany kierownicy jednostek będą mieć możliwość udostępniania informacji o takich umowach.  

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama