- W gminie trwają prace nad rocznym programem opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Czy taka uchwała rady gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym?
Tak. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt (dalej u.o.z.) zapobieganie bezdomności zwierząt, a także zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom i ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin. Wypełniając ten obowiązek, rada gminy określa, w drodze uchwały, corocznie do 31 marca, program opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt (art. 11 a u.o.z.). Do obligatoryjnych elementów programu należą m.in. regulacje dotyczące: zapewnienia bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku, opieki nad wolno żyjącymi kotami, odławiania bezdomnych zwierząt, obligatoryjnej sterylizacji albo kastracji zwierząt w schroniskach, wskazania gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich i zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.
Koszty realizacji programu ponosi gmina. W programie trzeba wskazać wysokość środków przeznaczonych na jego realizację i sposób wydatkowania tych środków. Program może także, ale nie musi obejmować: plan znakowania zwierząt w gminie oraz plan sterylizacji lub kastracji zwierząt w gminie, przy pełnym poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub innych osób, pod których opieką pozostają zwierzęta. W orzecznictwie zwraca się uwagę, że uchwalając program rada gminy powinna wyczerpać zakres udzielonego jej upoważnienia przez uregulowanie wszystkich kwestii uznanych przez ustawodawcę za istotne, ze wskazaniem wskazanie konkretnych podmiotów obowiązanych do wykonywania określonych zadań (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 8 listopada 2017 r., sygn. II SA/Ke 504/17, LEX nr 2400001). Projekt programu, przygotowany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) podlega zaopiniowaniu przez: właściwego powiatowego lekarza weterynarii, organizacje społeczne, których statutowym celem jest ochrona zwierząt, działające na obszarze gminy oraz dzierżawców lub zarządców obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy. Podmioty te wydają opinie o projekcie w terminie 21 dni od dnia jego otrzymania. Niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za akceptację przesłanego programu.
Zagadnienie, czy program jest aktem prawa miejscowego było różnie rozstrzygane w orzecznictwie (por. np. wyrok WSA we Wrocławiu z 26 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Wr 410/14, LEX nr 1510524). Obecnie dominuje pogląd, że taki program jest aktem prawa miejscowego. Jak wyjaśniono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 października 2016 r. (sygn. II OSK 3245/14, LEX nr 2199460), do istotnych cech programu należy zaliczyć to, że obok postanowień indywidualno-konkretnych zawiera postanowienia o generalno-abstrakcyjnym charakterze. Program pozwala mieszkańcom zachować się w przewidziany w nim sposób i oddać zwierzę do właściwego schroniska czy zawieźć zwierzę poszkodowane w wypadku drogowym do lekarza weterynarii. Skoro zaś taka uchwała zawiera przepisy powszechnie obowiązujące, to powinna być - jako akt prawa miejscowego - ogłoszona, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Jest to warunek konieczny do jej wejścia w życie (por. także wyrok NSA z 14 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 1001/17, LEX nr 2346710). —Anna Puszkarska, radca prawny
podstawa prawna: art. 11-11a ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1840)