Nie tylko tytuł zawodowy
Kolejne warunki, jakie musi spełnić kandydat na urzędnika, dotyczą jego wykształcenia i kwalifikacji. W zakresie wykształcenia od osoby przystępującej do postępowania kwalifikacyjnego oczekuje się posiadania tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego. Zgodnie z ustawą z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 572 ze zm.) tytułami równorzędnymi do tytułu magistra są: lekarz, lekarz weterynarii, lekarz dentysta oraz magister inżynier. Nie są nimi tytuły inżyniera i licencjata.
Katalog języków obcych, spośród których osoba ubiegająca się o mianowanie musi znać przynajmniej jeden, wymienia usc (patrz wyżej). Rodzaje dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz.U. nr 218, poz. 1695). Przedstawiona tam lista dokumentów nie jest jednak wyczerpująca. Jak wyjaśnia Departament Służby Cywilnej KPRM, zaprezentowany tam katalog honorowanych dokumentów językowych jest katalogiem otwartym, o czym świadczy sformułowanie „w szczególności certyfikaty..." występujące w odniesieniu do części instytucji wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Zatem każdy dokument potwierdzający znajomość języka obcego na poziomie co najmniej B2 w skali globalnej biegłości językowej według Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment (CEFR) i wydany albo przez instytucję stowarzyszoną w ALTE, albo przez instytucję wymienioną w załączniku nr 2 ust. 11 pkt 2 rozporządzenia powinien być uznany za dokument potwierdzający znajomość języka obcego na potrzeby udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym. W szczególności uznawany powinien być każdy dokument, który został wymieniony w tym załączniku i spełnia ewentualnie określony w załączniku warunek co do liczby punktów uzyskanych w danym egzaminie.
Można zapytać KSAP
Departament SC radzi też, aby w razie wątpliwości, czy posiadany dokument może być uznany, skorzystać z pomocy KSAP, która to szkoła zgodnie z art. 43 ust. 1 usc prowadzi postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie, a jednym z zadań powoływanego w tym celu zespołu sprawdzającego jest sprawdzanie prawidłowości i kompletności zgłoszeń do postępowania kwalifikacyjnego (§ 5 rozporządzenia).
Ostatnie z wymienionych w art. 40 usc wymagań dotyczące stosunku do służby wojskowej ze względu na zniesienie obowiązku takiej służby wydaje się obecnie bezprzedmiotowe.
Dyrektor sprawdza i potwierdza
Spełnienie przez pracownika sc ww. warunków (określonych w art. 4 pkt 1-3 i art. 40 usc) potwierdza dyrektor generalny urzędu, w którym pracownik jest zatrudniony. Dotyczy to zarówno pracowników składających zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego, jak i pracowników sc będących absolwentami KSAP składających wnioski o mianowanie. Dyrektor generalny robi to na podstawie dokumentów, które są w posiadaniu urzędu. Jego podpis powinien być opatrzony czytelną pieczęcią imienną wraz z datą i miejscowością. W urzędach, w których nie utworzono stanowiska dyrektora generalnego, zgłoszenia potwierdza kierownik urzędu wykonujący zadania dyrektora generalnego.