- wydalenie z pracy w urzędzie (w przypadku pracowników sc) czy wydalenie ze służby cywilnej (w przypadku urzędników sc).
Dodatkowo, urzędnikom sc mogą być jeszcze wymierzone dwie kary związane z posiadaniem przez nich stopnia służbowego. Chodzi tu o kary: pozbawienie możliwości awansowania przez okres dwóch lat na wyższy stopień służbowy oraz obniżenie stopnia służbowego służby cywilnej.
Podstawowe zasady
Wskazany w art. 114 usc katalog kar ma charakter zamknięty, co oznacza, że komisja dyscyplinarna, która ocenia określone zachowanie członka korpusu sc, nie może go poszerzać i stosować innych sankcji niż w nim wymienione. Należy też zauważyć, że kary te zostały przez ustawodawcę w specjalny sposób uszeregowane: od najłagodniejszej, jaką jest niewątpliwie upomnienie, do najsurowszej, jaką jest utrata zatrudnienia (kara wydalenia z pracy w urzędzie lub wydalenia ze służby cywilnej).
Zwraca to uwagę na dwie zasady, jakimi powinny kierować się komisje dyscyplinarne, decydując się w konkretnym przypadku na wymierzenie takiej, a nie innej kary. Chodzi tu o zasadę adekwatności i zasadę stopniowalności. Ta pierwsza nakazuje, aby orzekana kara była współmierna do ciężaru przewinienia (naruszenia obowiązków) członka korpusu sc. Ta druga, aby przy orzekaniu preferować, o ile to możliwe, kary łagodniejsze, jeśli nie ucierpi przy tym zasada adekwatności. Wymienionych w art. 114 kar nie wolno też łączyć, co oznacza, że za jedno przewinienie członek korpusu sc nie może być ukarany więcej niż jedną z kar dyscyplinarnych.
Zarówno upomnienie, jak i nagana to kary niebudzące większych kontrowersji. Więcej wątpliwości związanych jest przy wymierzaniu bardziej dotkliwych dla członków korpusu sc kar. Chodzi o kary mające bezpośrednie przełożenie na ich sytuację materialną albo poprzez zmniejszenie (w różny sposób) poborów, albo poprzez całkowitą utratę zarobkowania, z czym mamy do czynienia przy najsurowszej z kar dyscyplinarnych karze wydalenia z pracy w urzędzie albo wydalenia ze służby cywilnej.
Obniżenie zarobków
Kara obniżenia wynagrodzenia zasadniczego, nie więcej niż o 25 proc. przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, może być orzekana zarówno w stosunku do pracowników służby cywilnej, jak również urzędników służby cywilnej. Art. 114 ust. 1 pkt 4 usc określa tylko granice możliwego obniżenia, o jego wielkości w konkretnym przypadku każdorazowo rozstrzyga komisja dyscyplinarna.