Wniosek dotyczył informacji o wysokości pensji z wszystkimi dodatkami i nagrodami dwójki sędziów sądu okręgowego za poszczególne miesiące 2018 r.
Prezes sądu okręgowego poinformował o wynikających z przepisów zasadach przyznawania wynagrodzeń sędziom sądów powszechnych oraz wskazał poszczególne czynniki kształtujące pensje sędziów wymienionych we wniosku. Na przykład jeden z nich, pełniący funkcję prezesa SO, ma wynagrodzenie zasadnicze w stawce VI z zastosowaniem mnożnika 2,65 przeciętnego wynagrodzenia oraz 20 proc. dodatku za wysługę lat. Ponadto pobiera dodatek funkcyjny w wysokości 1,04 przeciętnego wynagrodzenia plus 20 proc. tego dodatku za inne pełnione funkcje. Z kolei sędzia SO ma wynagrodzenie zasadnicze w stawce V oraz 20 proc. dodatku za wysługę lat.
Czytaj też: Wynagrodzenie sędziów sądu okręgowego jest jawne
Wnioskodawca, nieusatysfakcjonowany odpowiedzią, wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na bezczynność prezesa SO. Domagał się stwierdzenia przez WSA, że żądane informacje o sędziowskich wynagrodzeniach są informacją publiczną. A odpowiedź prezesa SO nie jest prawidłowym załatwieniem jego wniosku.
WSA przyznał mu rację i zobowiązał prezesa SO do rozpatrzenia, po prawomocnym wyroku, wniosku skarżącego. Informacja dotycząca wynagrodzenia sędziowskiego, nagród (w tym rocznej), dodatku za wysługę lat, zasiłku chorobowego jest bowiem informacją publiczną – orzekł WSA. Sędzia jest osobą pełniącą funkcję publiczną. Dlatego też dane dotyczące jego wynagrodzenia są taką informacją.