Kolekcje urojone

Z Marią Poprzęcką rozmawia Bogusław Deptuła

Aktualizacja: 18.04.2011 18:07 Publikacja: 18.04.2011 17:52

Na zdjęciu Maria Poprzęcka, Fot: Błażej Żuławski

Na zdjęciu Maria Poprzęcka, Fot: Błażej Żuławski

Foto: Art&Business

A&B: Niedawno Google udostępnił muzea wirtualne na swojej stronie internetowej, ale muzeum wirtualne nie jest zjawiskiem nowym.

Art&Business na Facebooku

Maria Poprzęcka:

Google Art Project nie jest rewelacją, gdyż większość dużych muzeów od pewnego czasu digitalizuje swoje zbiory i w różnym zakresie je udostępnia w postaci „muzeów wirtualnych". Jak wszystko, co się dzieje w sieci, niesie to zarówno korzyści, jak niebezpieczeństwa. Korzyści bezsporne to zwiększenie dostępności zbiorów i oferta edukacyjno- popularyzatorska. Wirtualne muzea w Google'u to nie tylko wędrówka po salach muzealnych, ale także programy umożliwiające zbliżenia, okrążanie obiektów, sięganie po Zr zróżnicowane informacje, przygotowane z myślą o różnej publiczności. Wartość edukacyjna wirtualnych muzeów jest więc bezdyskusyjna. Natomiast zagrożenia są bardzo poważne i muzea to wiedzą właściwie od momentu, kiedy pojawiła się szansa wirtualnej wizyty muzealnej. Pierwsze niebezpieczeństwo to konkurencja, jaką dla muzeów mogą być muzea dostępne w domowym komputerze. Takie atrakcyjne, wygodne, gotowe na kliknięcie substytuty zagrażają zarówno „misji" muzeów – odciągają od rzeczywistego kontaktu ze sztuką, jak także, odbierając muzeom publiczność, uderzają w budżet, zmniejszając ekonomiczne zyski płynące z biletów, imprez muzealnych, turystyki kulturalnej, sprzedaży pamiątek, katalogów, gadżetów etc.

A&B: A czy to nie jest wygodna forma muzealnych „odwiedzin"?

MP:

Rzecz jasna, że takie wirtualne przechadzki po muzeach, które możemy sobie urządzać w domu, siedząc w kapciach, pijąc herbatę i nie narażając się na muzealne znużenie, są ogromną pokusą. Muzea będą zatem musiały podjąć kolejny wysiłek, aby przyciągać publiczność. Wiadomo jednak, że uatrakcyjnianie oferty muzealnej, zwłaszcza nieporadne, wiąże się z ryzykiem infantylizacji, disneylandyzacji, komercjalizacji i tak dalej. Muzea to instytucje pełne wewnętrznych sprzeczności i wirtualizacja dodaje do nich nowe.

Poleca www.abbeyhouse.pl

A&B: Niedawno Google udostępnił muzea wirtualne na swojej stronie internetowej, ale muzeum wirtualne nie jest zjawiskiem nowym.

Art&Business na Facebooku

Pozostało 93% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl