Nowa przestrzeń poszerza program działającego od lat dwudziestu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Dotychczas muzeum skupiało się przede wszystkim na kulturze i sztuce Japonii. Teraz zyskuje większe możliwości prezentacji sztuki innych krajów dalekowschodnich (Chin, Korei, Tybetu, Indonezji), ale też zgodnie z nazwą - artystów z Polski i Europy.
Galeria Europa – Daleki Wschód mieści się w bezpośrednim sąsiedztwie Mangghi na nadwiślańskich bulwarach naprzeciw Wawelu. Minimalistyczny budynek zaprojektowało krakowskie Biuro Architektoniczne Ingarden&Evy, które współpracowało wcześniej przy realizacji głównej siedziby muzeum, zaprojektowanej przez japońskiego architekta Arata Isozaki. Nowy obiekt nie konkuruje z nim, lecz harmonijnie go dopełnia. Jego oszczędna forma nie odwołuje się bezpośrednio do tradycji architektonicznej któregokolwiek z krajów Dalekiego Wschodu lub Europy, ma wyrażać równość i otwartość na różne wzorce estetyczne. Elewacja obłożona została szarym kamieniem, nawiązującym do ścian sąsiedniej Mangghi.
W sobotę odbędą się tu wernisaże dwóch wystaw. Pierwsza „Wróblewski według Wajdy" to bardzo osobista wypowiedź reżysera na temat malarstwa jego przyjaciela z czasów studiów na ASP, jednego z najwybitniejszych powojennych polskich artystów.
– Być może ta godzina, w której oglądałem pierwsze „Rozstrzelanie" Wróblewskiego, była najważniejszym momentem w moim życiu. Być może wtedy właśnie zrezygnowałem z malowania, żeby szukać dla siebie innej drogi – ujawnia Andrzej Wajda, który jest autorem koncepcji i scenariusza pokazu.
Wystawa obejmuje 20 kluczowych obrazów dla twórczości Andrzeja Wróblewskiego żyjącego w latach 1927-1957)– mówi „Rzeczpospolitej" kuratorka Anna Król. – Ich wybór jest bardzo precyzyjny, zgodny z przekonaniem Andrzeja Wajdy, że najważniejsze w twórczości malarza są obrazy z lat 1948-49. Reżyser podzielił prezentację na cztery tematy: „Wróblewski z natury, „Wróblewski z wyobraźni", „Wróblewski z pamięci", „Wróblewski na temat" (wojny). Są to słynne „Rozstrzelania", prace z serii „Nierówności społeczne" („3 x Tak", „Dworzec", „ Sklepikarz") i z serii „Hiroshima", czy „Szofer błękitny", pochodzące z wielu kolekcji muzealnych i prywatnych.