Reklama

Multimedialne instalacje Wojtka Ulricha we Wrocławiu

Multimedialne instalacje Wojtka Ulricha prezentuje Galeria Awangarda BWA we Wrocławiu.

Aktualizacja: 03.09.2017 17:50 Publikacja: 03.09.2017 17:39

Foto: materiały prasowe

To w Polsce pierwsza od 25 lat indywidualna prezentacja artysty mieszkającego w Nowym Jorku i Meksyku.

Wojtek Ulrich studiował na ASP we Wrocławiu w pracowni Eugeniusza Gepperta, a następnie na Akademii w Düsseldorfie w studio A.R. Pencka. Ale we własnej twórczości nie poszedł malarską drogą swych nauczycieli. Woli wykorzystywać nowe technologie: filmy wideo i fotografie cyfrowe łączone z rzeźbą lub instalacją. Wystawiał prace w wielu zagranicznych galeriach, a także na Documenta w Kassel i Biennale w Pekinie, ale w Polsce dopiero go odkrywamy.

Wrocławska wystawa nosi tytuł „New Deal", czyli „Nowy ład", co wzbudza historyczne skojarzenia z programem reform ekonomiczno-społecznych w USA z lat 30., które miały przeciwdziałać wielkiemu kryzysowi gospodarczemu. Artystę jednak przede wszystkim interesuje współczesność. Uważnie przygląda się rzeczywistości i tworzy opowieść o permanentnym kryzysie otaczającego nas świata.

Można zauważyć, że dzisiejsza sytuacja przypomina czasy przesilenia końca lat 20. i początku 30. XX wieku. Kryzys wartości, wypaczenie formuły kapitalizmu i niestabilna pozycja Zachodu definiują zarówno teraźniejszość, jak i przeszłość.

– Dzisiaj także próbujemy wkroczyć w nowy ład, ale z gorzką świadomością, że aby cokolwiek zmienić, wszystko musi zostać po staremu – twierdzi ironicznie artysta.

Reklama
Reklama

Kurator wystawy Paweł Jarodzki nazywa prace Ulricha „onirycznym dokumentem". Faktycznie filmy wideo odwołują się do rejestracji realnych, wręcz socjologicznych zjawisk, jak np. „Sweatshop", pokazujący wyzyskiwane dzieci w Indiach zatrudnione przy szyciu bawełnianych T-shirtów w nielegalnych szwalniach. Mimo że dzieje się to daleko od świata Zachodu, my także stajemy się częścią niewolniczego wyzysku, kupując potem te tanie ubrania.

Anonimowa i bezwzględna maszyneria kapitalizmu miele wszystkich. I nagle okazuje się, że my również jesteśmy współuczestnikami wielkiej manipulacji, bo nasze pieniądze mają też siłę sprawczą. Nie można udawać, że tego nie wiemy. Artysta w swych refleksjach nad tą sytuacją idzie dalej. Zauważa, że iluzją, czy wręcz hipokryzją, jest twierdzenie, że wszystko, co wychodzi poza prawo, staje się oznaką przygody i niezależności, która rzekomo daje poczucie wolności.

Film „The Dog" (2011) pokazujący brutalnie, jak rekiny rozszarpują rzucone im na żer zwierzę, urasta do wymiaru metafory. Uzmysławia, że pomyślność jednych i cierpienie innych w wielu sytuacjach są ze sobą powiązane.

Instalacja „Ogród koncentracyjny", z przestrzenią zamkniętą metalową siatką, kojarzy się z przymusowym zamknięciem i uwięzieniem, tymczasem autor nieoczekiwanie nazywa tę opresyjną przestrzeń „strefą marzeń", prowokacyjnie twierdząc, że to „model uwolnienia nas od odpowiedzialności".

Prace Wojtka Ulricha z reguły wprowadzają widza w sytuacje niezręczne i krępujące, wytrącające z bezpiecznej pozycji obserwatora.

Wystawa potrwa do 24 września

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama