Reklama

Artyści i sztuka wobec Marca’68

„Obcy w domu. Wokół Marca'68” w Muzeum POLIN powraca do dramatycznych wydarzeń sprzed 50 lat.

Publikacja: 07.03.2018 16:47

Foto: Materiały prasowe

Opowiada o przyczynach kampanii antysemickiej, przebiegu wydarzeń marcowych i ich konsekwencjach. Przypomina, że ich skutkiem była wówczas emigracja ok. 13 tysięcy Polaków pochodzenia żydowskiego.

- Długo zastanawialiśmy się nad tytułem wystawy - mówi prof. Dariusz Stola, dyrektor Muzeum Historii Żydów polskich POLIN. - Wielu polskich Żydów poczuło się wtedy wyobcowanych, wypchniętych ze swojego kraju. Cytuję zawsze słowa jednego z emigrantów, który na pytanie, dlaczego wyjechał z kraju, odpowiedział: „Wyjechałem z Polski, bo był to jedyny kraj, w którym nie mogłem być Polakiem.” Stali się obcy, nie mieli prawa do ojczyzny, chociaż tu się urodzili, znali polską kulturę, poświęcili wiele lat na pracę w tym kraju.

Wystawa łączy materiały historyczne z relacjami świadków wydarzeń. Pokazuje fragmenty „Dziadów” w reżyserii Kazimierza Dejmka z Gustawem Holoubkiem w roli głównej, których zakaz wystawiania stał się przyczyną manifestacji studentów protestujących przeciw cenzurze. Przypomina także zarejestrowane przemówienia I sekretarza Władysława Gomułki o jawnie antysemickich treściach.

W centrum ekspozycji wyświetlane jest scena mechanicznego tańca z udziałem Zbigniewa Cybulskiego z „Salta” w reżyserii Tadeusza Konwickiego, nakręcona w opuszczonej synagodze. Film powstał w 1965 roku, ale scena jest świetna metaforą manipulacji społecznych. Metaforyczną wymowę ma też instalacja nawiązująca do dawnego wyglądu warszawskiego Dworca Gdańskiego (z odtworzona ścianą elewacji i pozostałością neonu dworcowego baru, tworzącego napis „WAR”), z którego w 1968 roku wyjeżdżały pociągi wypełnione podróżnymi z biletem w jedną stronę. Można tu posłuchać ich autentycznych wypowiedzi.

W części Archiwum Marca zgromadzono listy, pamiętniki, dokumenty. Dzieła artystów –  Plakat Romana Cieślewicza do „Dziadów”, prace Leszka Sobockiego, Macieja Bieniasza, Erny Rosenstein oraz projekcja Krzysztofa Wodiczki na pomniku Adama Mickiewicza dopisują ich komentarz do Marca''68.

Reklama
Reklama

A mocne podsumowanie ekspozycji przynosi zestawienie nowomowy, czyli języka nienawiści, opisywanego przez Michała Głowińskiego m.in.  w „Marcowym gadaniu” ze współczesnym wybuchem podobnego hejtu w mediach i internecie.

 

 

 

 

 

Reklama
Reklama
Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama