Reklama

Wystawa „Koszycka Moderna w Krakowie

Wystawa „Koszycka Moderna” w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury odkrywa mało znane, a niezwykle ciekawe awangardowe środowisko artystyczne lat 20.

Publikacja: 15.11.2016 23:11

Foto: materiały prasowe

Słowackie wielokulturowe Koszyce stały się wówczas ważnym miastem, przyciągającym migrujących artystów z kraju i zagranicy. Kiedy powstało nowe państwo - Republika Czechosłowacka, do miasta ściągali liczni absolwenci uczelni w Budapeszcie, Berlinie, Paryżu.

W MCK możemy obejrzeć 80 obrazów i grafik, stworzonych przez nich w latach 20. XX wieku. Przywieziono je z Muzeum Wschodnosłowackiego i wielu innych kolekcji publicznych i prywatnych w Koszycach, Bratysławie i Preszowie. Po raz pierwszy mamy okazję wszechstronnie poznać ich twórców.

Międzynarodowy charakter sztuki artystów z Koszyc ujawnia wpływy europejskiego postimpresjonizmu, kubizmu i ekspresjonizmu, surrealizmu. Pejzaże Konštantína Kövari-Kačmarika i miejskie zaułki, malowane przez Konštantína Bauera przywołują na myśl malarstwo Cezanne’a. Dynamika miejskich uliczek w obrazach Beli Uitza, czy Vilmosa Perlrott-Csaby ma futurystyczną ekspresję. Portrety Gezy Schillera są geometryzowane w duchu kubizmu.

A jednocześnie wielu artystów z Koszyc to bardzo silne indywidualności, jak Konštantín Bauer, Anton Jaszusch, Eugen Kron, czy Sandor Bortnyik.

Anton Jaszusch przyciąga uwagę barwnymi, niepokojącymi płótnami o wirujących formach, podszytymi nutą katastrofizmu. W swych dziełach artysta poszukiwał sensu życia i miejsca człowieka we wszechświecie, a zarazem nowych środków wyrazu. Jego sztuka kojarzy się nam z poszukiwaniami Tajemnicy Istnienia Witkacego, chociaż obaj się nie znali.

Reklama
Reklama

Eugen Kron jest twórcą serii czarno-białych litografii, prezentowanych w części ekspozycji, poświęconej wizjom nowego człowieka. Artysta po doświadczeniach I wojny, podejmował refleksję na temat rozwoju cywilizacji, wzlotów i upadków człowieka. W serii zatytułowanej „Człowiek słońca” wykreował utopijny wizerunek człowieka przyszłości, przybierającego postać idealnego herosa.

Sandor Bortnyik był z kolei twórcą niezwykle wyczulonym na problemy społeczne. Rysunek tuszem „Marsz głodujących”, czy wielkoformatowy obraz „Uchodźcy” wyrastają z problemów lat 20. - gwałtownych przemian i zagrożeń ekonomicznym kryzysem, a zarazem dzięki swej ekspresji są uniwersalne. Dlatego odbieramy je też jako symbole wielu współczesnych konfliktów.

Wystawa czynna do 27 listopada

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama