Nasz wielki spółdzielca oraz ekspert od fuszerek drogowych - minister Cezary Grabarczyk ma kolejny genialny pomysł. Na konferencji w Brukseli ogłosił budowę szybkiej kolei Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław. Ma ona powstać w latach 2018-2020. Została już nawet wyłoniona firma w przetargu, która realizuje studium wykonalności projektu szybkiej kolei.
Grabarczyk oszacował koszt budowy na ok. 18 mld zł plus koszty taboru na 4-6 mld zł. Dodatkowo zapowiedziano rewolucję w wycenie biletów na tej trasie - mają być jak lotnicze.
Ten projekt jest przygotowywany w sposób wzorcowy – zapewnił Grabarczyk. - Do końca roku firma przedstawi pierwszą część studium wykonalności. To studium wskaże lokalizację dla projektu Y w przyszłym roku, czyli mniej więcej za 18 miesięcy zostanie przedstawiona druga część studium, która będzie wskazywała na realne koszty zarówno budowy, jak i utrzymania tego systemu - powiedział.
Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański pytany o ceny biletów na projektowanej szybkiej kolei Y, poinformował, że chciałby, aby system wyceny biletów był zbliżony do stosowanego przez linie lotnicze, a nie do taryf kolejowych.
(...) Dzięki funduszom strukturalnym rozpoczął się proces modernizacji polskiej kolei. Rząd i kontrolowana przez rząd spółka Intercity podpisały umowę na zakup nowoczesnego składu zespolonego Pendolino, które w 2014 r. będą poruszać się na linii E65 z prędkością 200 km na godzinę, a na centralnej magistrali kolejowej (z Grodziska Maz. do Zawiercia) z prędkością 220-230 km na godzinę