Reklama

Z opakowania Toblerone zniknie znany symbol. Bo to już nie szwajcarski produkt

Wyprowadzenie produkcji poza Szwajcarię skutkuje utratą prawa do korzystania z wizerunku szwajcarskiej góry Matterhorn.

Publikacja: 06.03.2023 13:09

Z opakowania Toblerone zniknie znany symbol. Bo to już nie szwajcarski produkt

Foto: Bloomberg

Zgodnie ze szwajcarskim prawem tylko produkty wyprodukowane w całości w Szwajcarii mogą używać do swoich działań marketingowych symboli narodowych, takich jak np. wizerunki gór. Marka Toblerone, znana z czekolady z nugatem, migdałami i miodem o charakterystycznym trójkątnym kształcie, przez lata wykorzystywała górę Matterhorn jako element swojego logo. Do kształtu góry nawiązywał wygląd tabliczki, a wizerunek prawie symetrycznego szczytu (z wpisanym w obrazek niedźwiedziem) był widoczny na opakowaniu.

W czerwcu 2022 roku właściciel marki Toblerone, koncern Mondelez, informował, że wyprowadza produkcję części czekolad poza Szwajcarię do fabryki w słowackiej Bratysławie. W Bernie, gdzie Toblerone produkowane jest od 1908 roku (a od 1970 w charakterystycznym opakowaniu z wizerunkiem Matterhornu) pozostać ma tylko część produkcji. Już wtedy zwracano uwagę, że będzie to oznaczać konieczność rezygnacji ze szwajcarskiej symboliki na opakowaniach.

Czytaj więcej

Szwajcarzy przegrali przed amerykańskim sądem bitwę o ser

Koncern Mondelez poinformował, że opakowania słowackich czekolad marki Toblerone będą miały na opakowaniu „bardziej ogólne góry”. Zmienią się także inne elementy opakowania.

- Aby odpowiedzieć na zwiększony popyt na całym świecie i rozwijać naszą markę Toblerone, inwestujemy w innowacje w całym naszym portfolio Toblerone, w marketingu i w produkcji. W ramach tego ewoluowała identyfikacja wizualna poprzez aktualizowane opakowania, które zawierać będzie charakterystyczny nowy krój pisma i logo Toblerone, czerpiące głębszą inspirację z archiwów – przekazało, cytowany przez Sky News, biuro prasowe Mondelez.

Reklama
Reklama

Mondelez podkreśla, że dla marki Toblerone Berno jest i będzie ważne, a w lokalnej fabryce nie są planowane zwolnienia.

Modyfikacje logo wymuszone przez szwajcarskie przepisy (uchwalone w 2017) może jednak mieć dla marki Toblerone przeliczalne konsekwencje. Jak zwraca uwagę „The Guardian”, produkty oznaczone jako „wyprodukowane w Szwajcarii” osiągają zazwyczaj o 20 proc. wyższe ceny niż porównywalne produkty wyprodukowane w innych krajach.

Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Przemysł spożywczy
Giuseppe Lavazza: Kawa jeszcze będzie droga, szansa na zmianę najwcześniej za rok
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Drożyzna kawie nie odpuszcza, ceny znów wzrosły o ponad 30 proc.
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama