Z opakowania Toblerone zniknie znany symbol. Bo to już nie szwajcarski produkt

Wyprowadzenie produkcji poza Szwajcarię skutkuje utratą prawa do korzystania z wizerunku szwajcarskiej góry Matterhorn.

Publikacja: 06.03.2023 13:09

Z opakowania Toblerone zniknie znany symbol. Bo to już nie szwajcarski produkt

Foto: Bloomberg

Zgodnie ze szwajcarskim prawem tylko produkty wyprodukowane w całości w Szwajcarii mogą używać do swoich działań marketingowych symboli narodowych, takich jak np. wizerunki gór. Marka Toblerone, znana z czekolady z nugatem, migdałami i miodem o charakterystycznym trójkątnym kształcie, przez lata wykorzystywała górę Matterhorn jako element swojego logo. Do kształtu góry nawiązywał wygląd tabliczki, a wizerunek prawie symetrycznego szczytu (z wpisanym w obrazek niedźwiedziem) był widoczny na opakowaniu.

W czerwcu 2022 roku właściciel marki Toblerone, koncern Mondelez, informował, że wyprowadza produkcję części czekolad poza Szwajcarię do fabryki w słowackiej Bratysławie. W Bernie, gdzie Toblerone produkowane jest od 1908 roku (a od 1970 w charakterystycznym opakowaniu z wizerunkiem Matterhornu) pozostać ma tylko część produkcji. Już wtedy zwracano uwagę, że będzie to oznaczać konieczność rezygnacji ze szwajcarskiej symboliki na opakowaniach.

Czytaj więcej

Szwajcarzy przegrali przed amerykańskim sądem bitwę o ser

Koncern Mondelez poinformował, że opakowania słowackich czekolad marki Toblerone będą miały na opakowaniu „bardziej ogólne góry”. Zmienią się także inne elementy opakowania.

- Aby odpowiedzieć na zwiększony popyt na całym świecie i rozwijać naszą markę Toblerone, inwestujemy w innowacje w całym naszym portfolio Toblerone, w marketingu i w produkcji. W ramach tego ewoluowała identyfikacja wizualna poprzez aktualizowane opakowania, które zawierać będzie charakterystyczny nowy krój pisma i logo Toblerone, czerpiące głębszą inspirację z archiwów – przekazało, cytowany przez Sky News, biuro prasowe Mondelez.

Mondelez podkreśla, że dla marki Toblerone Berno jest i będzie ważne, a w lokalnej fabryce nie są planowane zwolnienia.

Modyfikacje logo wymuszone przez szwajcarskie przepisy (uchwalone w 2017) może jednak mieć dla marki Toblerone przeliczalne konsekwencje. Jak zwraca uwagę „The Guardian”, produkty oznaczone jako „wyprodukowane w Szwajcarii” osiągają zazwyczaj o 20 proc. wyższe ceny niż porównywalne produkty wyprodukowane w innych krajach.

Zgodnie ze szwajcarskim prawem tylko produkty wyprodukowane w całości w Szwajcarii mogą używać do swoich działań marketingowych symboli narodowych, takich jak np. wizerunki gór. Marka Toblerone, znana z czekolady z nugatem, migdałami i miodem o charakterystycznym trójkątnym kształcie, przez lata wykorzystywała górę Matterhorn jako element swojego logo. Do kształtu góry nawiązywał wygląd tabliczki, a wizerunek prawie symetrycznego szczytu (z wpisanym w obrazek niedźwiedziem) był widoczny na opakowaniu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży