Rząd dobija gastronomię. Do rosnących kosztów dojdzie nowy podatek

Branża nie pozbierała się jeszcze po pandemii, a teraz do rosnących cen surowców oraz zwłaszcza energii rząd chce firmom dołożyć dodatkowy podatek.

Publikacja: 28.09.2022 13:58

Rząd dobija gastronomię. Do rosnących kosztów dojdzie nowy podatek

Foto: Adobe Stock

Podatek cukrowy w handlu obowiązuje od początku 2021 r., teraz nowelizacją ustawy rząd chce objąć nim także sprzedaż internetową, gastronomię oraz automaty vendingowe. Dla restauracji zwłaszcza typu fast-food i pizzerii, z klientami wrażliwszymi na skoki cen, to fatalna wiadomość.

Wejście w życie podatku przełożyło się w sklepach na ceny wyższe nawet o kilkadziesiąt procent, choć w niektórych kategoriach podwoiły się. Opłata „cukrowa” składa się z dwóch części — stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju.

Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami. W sumie dodatkowa opłata może wynieść maksymalnie 1,20 zł na 1 litr napoju.

Z badania serwisu Moja Gazetka, o którym pisaliśmy wynikało, że w wyniku podatku największy wzrost cen zanotowały napoje gazowane, które podrożały średnio o 29,53 proc. Spośród 10 produktów, które zanotowały najwyższe wzrosty cen, większość to produkty koncernów Coca-Cola oraz PepsiCo. Kolejne jeśli chodzi o wzrost cen są napoje energetyczne z 11,35 proc. oraz izotoniczne z 8,1 proc.

Czytaj więcej

Ceny napojów nawet podwoiły się przez podatek cukrowy

Coca-Cola w opakowaniu 850 ml zdrożała z 1,99 zł na 3,82 zł, Black Energy Classic 1 l z 2,24 zł na 4,37 zł, a Coca-cola 2 l z 3,85 zł na 7,29 zł.

Teraz podobne skoki czekają restauracje i bary. - Ze względu na różnorodność branży podatek cukrowy może dotknąć gastronomię w różnym stopniu, niemniej jednak dodatkowa danina nie ułatwi biznesu, a być może i przyspieszy decyzje niektórych restauratorów myślących o zakończeniu działalności - mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Według danych Pyszne.pl, wśród zamówień zawierających napój, 50 proc. stanowią napoje butelkowane przez producenta, zaś druga grupa to napoje rozlewane na miejscu przez restauracje.

- To koszmar, cena energii podwoi się za chwile, a piec musi grzać non stop, czy są klienci w danym momencie czy nie. Inaczej możemy się zamykać - przyznaje właściciel pizzerii. To tego typu lokale będą najmocniej poszkodowane podwyżkami, które już są dotkliwe. - Każde danie podrożało o kilka złotych, ludzie to od razu widzą i narzekają. Zaraz musimy zrobić kolejna podwyżkę, inaczej pokonają nas koszty ogrzewania - przyznaje właściciel lokalu z kebabem.

Czytaj więcej

Mrożone taryfy trafiły do Sejmu. Jest niespodzianka dla warszawiaków

Resort finansów zmiany tłumaczy m.in. tym, że jej powiązanie z sprzedażą detaliczną napojów lub ich sprzedażą do pierwszego punktu detalicznego, powoduje „szereg wątpliwości”. Dotyczą one sprzedaży np. w punktach gastronomicznych czy z wykorzystaniem automatów. MF zauważyło, że „obowiązujące przepisy uniemożliwiają obciążenie opłatą cukrową napojów sprzedawanych przez internet". Powoduje to „nierówne traktowanie podmiotów wprowadzających na rynek krajowych napoje". - Podmioty nie mają obowiązku deklarować uiszczenia opłaty, co stwarza ryzyko opłacenia tej samej daniny przez kilka firm i później ewentualną konieczność zwrotu nadpłat - twierdzi MF.

O tym, że drogie napoje w gastronomii oznaczają koniec wielu placówek, nikt nie pomyślał.

Podatek cukrowy w handlu obowiązuje od początku 2021 r., teraz nowelizacją ustawy rząd chce objąć nim także sprzedaż internetową, gastronomię oraz automaty vendingowe. Dla restauracji zwłaszcza typu fast-food i pizzerii, z klientami wrażliwszymi na skoki cen, to fatalna wiadomość.

Wejście w życie podatku przełożyło się w sklepach na ceny wyższe nawet o kilkadziesiąt procent, choć w niektórych kategoriach podwoiły się. Opłata „cukrowa” składa się z dwóch części — stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży