Dzień pizzy: sięga po nią 96 proc. Polaków

Pizzę jada aż 96 proc. Polaków. Ciągle rządzą pizzerie, ale w przyszłości możemy częściej sięgać po nią - w sklepach. Polska firma przygotowała indeks pizzy – Jelenia Góra pobiła w nim Warszawę.

Publikacja: 09.02.2019 05:49

Dzień pizzy: sięga po nią 96 proc. Polaków

Foto: Fotolia

Z okazji dnia pizzy – mamy garść statystyk. Praktycznie każdy Polak (96 proc.) je to najpopularniejsze włoskie danie, z czego ponad dwie trzecie osób (70 proc.) sięga po nią – w domu, nie na mieście – wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Pollster. Jednak jedzenie w domu nie oznacza jeszcze samodzielnych przygotowań, na takie poświęcenie gotowy jest jedynie co piąty konsument, co dziesiąty – wybiera pizzę ze sklepu, póki co króluje pizza z dowozem do domu. W Polsce kupiliśmy w sklepach w 2017 r. 31,5 tys. ton pizzy, sprzedaż w ciągu ostatnich kilku lat rosła w tempie 6 proc. rocznie. To mało, ale patrząc z optymistycznego punktu widzenia, pokazuje spory potencjał rynku. Dla porównania, wg danych firmy Mintel, w Niemczech konsumenci kupili aż 253 tys. ton pizzy, w Hiszpanii 128 tys. ton, we Włoszech – 79 tys. ton. W sklepach wybieramy głównie pizzę mrożoną, to blisko 80 proc. oferty. - Najbardziej popularne są pizze pod marką własną sieci - mają ponad 40 proc. udziału w rynku – komentuje Marta Skrzypczyk, dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych Sektora Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.

Czytaj także: Śniadania wciąż jemy w domu, ale obiadów już nie

Modę na pizzę sklepową może wspierać jej koszt, to zdecydowanie najtańsza opcja, wbrew pozorom kupienie tego przysmaku w sklepie jest, jak wyliczył bank, tańsze niż przygotowanie w domu. Za mrożoną pizzę w sklepie zapłacimy od 6 zł do 12 zł. Tymczasem przygotowanie klasycznej pizzy w domu, z dodatkiem szynki i pieczarek, to koszt 16 - 22 zł, w zależności od składników. Największy koszt to zakup sera oraz pomidorów lub przecieru pomidorowego – to połowa wydatków. Co dalej? Moda na wegetarianizm nie dotarła jeszcze na powierzchnię pizzy. Tu wciąż króluje dodatek mięsa, zwłaszcza szynki lub salami. Wegetarianie to wciąż niszowy segment dla producentów - zaledwie 14 proc. nowości pojawiających się na rynku jest bez mięsa.

Indeks pizzy

Pizza to najpopularniejsze danie na dowóz, dlatego opolska firma Stava, która rozwija usługi dowozu żywności z restauracji do domów, pokusiła się o stworzenie specjalnego – indeksu pizzy, który pokazuje, jak nasycone pizzeriami są poszczególne miasta. Pizza Index mówi ilu mieszkańców miasta przypada na jedną pizzerię. Im niższy, tym większa konkurencja na rynku pizzerii i bardziej nasycony rynek.

Mieszkańcy największy wybór pizzerii mają .... w Jeleniej Górze, tam jedna pizzeria przypada na 1600 mieszkańców, kolejne są Kielce – 2 300 mieszkańców na pizzerię. Na drugim końcu skali jest Stargard i Koszalin, tam konkurencja między pizzeriami jest najmniejsza bo jedna pizzeria przypada na na 17 000 mieszkańców. W dziesięciu największych miastach przypada średnio 4 000 osób na jedną pizzerię, a w Warszawie aż 8 000 mieszkańców.

Pizza to danie weekendowe, wynika z raportu Stavy. Firma obliczyła to na podstawie zamówień i tego, jakie jedzenie wożą o jakich porach dnia czy tygodnia. - Występuje w wielu wariantach i łatwo się nią dzielić, jest więc doskonałym uzupełnieniem mniejszych i większych spotkań towarzyskich – zauważyli autorzy raportu. Dla porównania, pierogi są zamawiane od poniedziałku do piątku i tylko do godziny 16. Potem zamówienia spadają do zera.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku