Reklama

Bagaż narciarza – jak przewieźć sprzęt?

Wielu z nas w czasie ferii odwiedzi swoje ulubione stoki narciarskie. Tym, którzy planują zabrać ze sobą własny sprzęt, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o podstawowych zasadach przewozu.

Aktualizacja: 28.01.2018 09:45 Publikacja: 28.01.2018 07:30

Bagaż narciarza – jak przewieźć sprzęt?

Foto: 123RF

Na narty samolotem

Zasady przewozu sprzętu narciarskiego są uzależnione od linii lotniczej. Poszukując informacji nt. bagażu warto skupić się na kategorii bagaż specjalny/ bagaż sportowy/ sprzęt sportowy. Waga, opakowanie, ilość sztuk różnią się w zależności od wybranego przewoźnika.

Zestawienie linii lotniczych

Wizz Air – korzystając z usług węgierskiego przewoźnika lotniczego za przewóz sprzętu sportowego musimy uiścić dodatkową opłatę. Narty i snowboard powinny być opakowane w pokrowiec. Linie lotniczą należy poinformować za pomocą telecentrum o chęci przewiezienia bagażu sportowego.

Ryanair – przewoźnik umożliwia pasażerom transport nart oraz deski snowboardowej po uiszczeniu dodatkowej opłaty. Waga sprzętu nie może przekraczać 20 kg.

PLL LOT – polski przewoźnik oferuje pasażerom bezpłatne przewiezienie nart lub deski, o ile sprzęt mieści się w dozwolonym limicie bagażowym, o którym decyduje taryfa biletowa. Jeżeli zdecydujemy się na zakup bagażu sportowego wówczas w ramach opłaty możemy przewieść jedną parę nart/deskę snowboardową, parę kijków, parę butów oraz kask. Sprzęt może być wówczas spakowany w oddzielne torby. Chęć przewiezienia bagażu sportowego w każdym wypadku należy zgłosić w centrum obsługi klienta.

Lufthansa – Podróżując niemieckimi liniami, oprócz limitu bezpłatnego bagażu istnieje możliwość zabrania jednej bezpłatnej torby na narty lub snowboard. Warto zaznaczyć, że przewóz bagażu należy zgłosić w centrum obsługi klienta do 24 godziny przed odlotem niezależenie od tego, czy sprzęt będzie przewożony w ramach bezpłatnego limitu bagażu czy jako nadbagaż.

Reklama
Reklama

SWISS – linia lotnicza zezwala na bezpłatne przewiezienie jednej pary nart lub deski snowboardowej o ile nie przekracza limitu bagażu, na który pozwala dana taryfa biletowa. W przypadku wyjazdów grupowych, chęć przewiezienia sprzętu sportowego należy zgłosić w centrum obsługi klienta.

Austrian Air – linia lotnicza oferuje przewiezienie sprzętu sportowego bezpłatnie, o ile mieści się w wyznaczonym limicie bagażowym. Pasażerowie obowiązkowo muszą zgłosić chęć przewiezienia sprzętu w centrum obsługi klienta. W ramach bagażu można przewieść narty i kijki/deskę snowboardową, buty oraz kask.

Air France – sprzęt narciarski może zostać przewieziony bezpłatnie w ramach bagażu rejestrowanego. Sprzęt może zawierać parę nart/snowboard, kijki oraz buty, które mogą być przewożone w osobnej torbie. Te dwie torby zostaną potraktowane jako bagaż rejestrowany.

Gdy linia lotnicza zagubi narty lub deskę

Jeżeli po wylądowaniu okaże się, że sprzęt został zniszczony lub nie przyleciał razem z nami, ważne jest, aby zgłosić stratę na lotnisku przed opuszczeniem strefy bezpieczeństwa – w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych „Lost and found office". Podobnie jak w przypadku bagażu rejestrowanego powinniśmy otrzymać raport niezgodności mienia tzw. PIR.

Na zgłoszenie reklamacji w przypadku uszkodzenia bagażu mamy 7 dni, jeżeli nasz sprzęt przyleciał z opóźnieniem, powinniśmy poinformować przewoźnika w terminie do 21 dni od czasu jego odebrania.

Jeżeli w czasie pobytu nie możemy korzystać z naszego sprzętu i jesteśmy zmuszeni do wypożyczenia nart lub deski snowboardowej, wówczas należy zachować rachunek i na jego podstawie zażądać od linii lotniczej zwrotu poniesionych kosztów. W sytuacji, gdy nasz bagaż zostanie uszkodzony, musimy udowodnić poniesioną szkodę, warto wówczas przedstawić linii lotniczej rachunek za sprzęt – nawet, jeżeli był kupiony kilka lat wcześniej. Podobnie sytuacja wygląda, gdy nasz bagaż zostanie zagubiony. Maksymalna kwota odszkodowania za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu wynosi około 6000 PLN.

Reklama
Reklama

Na narty pociągiem

U większości przewoźników kolejowych narty lub deskę snowboardową możemy przewieźć bezpłatnie, sprzęt powinniśmy ulokować na półce nad głową lub pod siedzeniem. Jeżeli nie znajdziemy tam miejsca, warto wówczas zapytać pracownika pociągu o wskazanie miejsca zastępczego.

Zasadą jest, że pasażer ponosi odpowiedzialność za swój bagaż podręczny. Jeżeli jednak w wyniku braku miejsca, nasz bagaż (po wskazaniu przez pracownika kolei) zostanie umieszczony poza polem naszego widzenia, wówczas odpowiedzialność za jego transport ponosi przewoźnik. W przypadku uszkodzenia, bądź zaginięcia, możemy ubiegać się o zwrot kosztów z powodu rażącego niedbalstwa.

Uwagi

- Większość linii lotniczych oferuje darmowy przewóz nart wyłącznie na trasach europejskich.

- W niektórych liniach lotniczych oferujących bezpłatne przewiezienie nart lub deski, reguła nie dotyczy najtańszych taryf biletowych „light" lub „basic".

- Niektórzy przewoźnicy mogą odmówić przewozu bagażu sportowego, jeżeli nie będzie odpowiednio zapakowany. Zadbaj o to przed lotem.

Bezpłatna pomoc

W razie problemów z zagranicznym przewoźnikiem o pomoc i poradę można się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, w innych przypadkach doradzamy skorzystanie z wyszukiwarki UOKiK.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama