Chodzi o znowelizowany przepis rozporządzenia określającego zasady przyznawania i wypłacania studentom stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia. Zgodnie z nim na takie stypendium może liczyć jedynie żak, który ukończył rok studiów, a także uzyskał w okresie studiów wybitne osiągnięcia naukowe lub artystyczne, związane z odbywanymi studiami, bądź też uzyskał wybitne osiągnięcia sportowe.
Problem dotyczy słów „związane z odbywanymi studiami". W ocenie rzecznika praw obywatelskich, regulacje te w znaczny sposób ograniczają możliwość skorzystania ze stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne, bowiem arbitralnie klasyfikują kierunki studiów na te, które uprawniają, jak i te, które wykluczają skorzystania ze stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne.
W wystąpieniu do minister nauki i szkolnictwa wyższego, Adam Bodnar pisze, iż nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której osoba studiująca na kierunku nieuznanym przez ministerstwo za kierunek artystyczny, np. na kierunku ścisłym lub społecznym, osiąga jednocześnie wybitne osiągnięcia na polu plastycznym lub muzycznym. Co więcej, zdaniem RPO, nie można uznać, by była to sytuacja diametralnie różna od tej, gdy osoba studiująca na wskazanych przykładowo kierunkach, uzyskuje wybitne osiągnięcia sportowe. – Stąd też niesłusznym wydaje się ograniczanie możliwości skorzystania ze stypendium jedynie do kręgu studentów studiujących na tzw. kierunkach artystycznych, podczas gdy nie ma to miejsca w przypadku wybitnych osiągnięć sportowych – wskazuje Bodnar.
Mając na względzie konstytucyjną zasadę równości, w opinii Rzecznika stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne powinno być traktowane w sposób analogiczny do stypendium związanego z wybitnymi osiągnięciami sportowymi, a więc w oderwaniu od studiowanego kierunku.
Rzecznik podzielił opinię autora skargi, że przepisy te mogą zostać uznane za niesprawiedliwe i krzywdzące, w szczególności, jeżeli stanowią podstawę do rozstrzygnięć wobec ludzi młodych. – Dlatego też powinny być skonstruowane tak, by zachęcać do aktywności i pracy, zaś wybitne osiągnięcia promować i nagradzać – zaznacza Bodnar.