Nauczanie indywidualne będzie organizowane tylko w domu ucznia. Dyrektor powinien jednak podejmować działania umożliwiające mu kontakt z klasą, aby mógł się integrować ze środowiskiem.
Dla dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, dyrektor będzie organizował różne formy uczestniczenia dziecka lub ucznia w życiu placówki, m.in. udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach oraz w wybranych zajęciach.
Na wniosek rodziców, jeśli stan zdrowia dziecka się poprawi, będzie można czasowo zawiesić organizację indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.
Uczeń przewlekle chory w przedszkolu i w szkole ma te same prawa i obowiązki jak każde dziecko. Placówki mają zaś obowiązek dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwienia dzieciom korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.
Najważniejszą zmianą w tym roku jest dodanie w przepisach rozporządzenia w sprawie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nowej formy pomocy – tj. zindywidualizowanej ścieżki obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Będą nią obejmowani uczniowie, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu uwarunkowane stanem zdrowia nie mogą uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą. Dlatego część zajęć będą odbywać z oddziałem, część indywidualnie lub w mniejszej grupie. Warunkiem objęcia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia będzie opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.