Reklama

Uczeń ze specjalnymi potrzebami - kiedy można wnosić o indywidualną ścieżkę kształcenia

Problemy zdrowotne uprawnią do zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.

Aktualizacja: 01.09.2017 09:00 Publikacja: 01.09.2017 08:08

Uczeń ze specjalnymi potrzebami - kiedy można wnosić o indywidualną ścieżkę kształcenia

Foto: Fotolia.com

Nauczanie indywidualne będzie organizowane tylko w domu ucznia. Dyrektor powinien jednak podejmować działania umożliwiające mu kontakt z klasą, aby mógł się integrować ze środowiskiem.

Dla dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, dyrektor będzie organizował różne formy uczestniczenia dziecka lub ucznia w życiu placówki, m.in. udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach oraz w wybranych zajęciach.

Na wniosek rodziców, jeśli stan zdrowia dziecka się poprawi, będzie można czasowo zawiesić organizację indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.

Uczeń przewlekle chory w przedszkolu i w szkole ma te same prawa i obowiązki jak każde dziecko. Placówki mają zaś obowiązek dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwienia dzieciom korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

Najważniejszą zmianą w tym roku jest dodanie w przepisach rozporządzenia w sprawie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nowej formy pomocy – tj. zindywidualizowanej ścieżki obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Będą nią obejmowani uczniowie, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu uwarunkowane stanem zdrowia nie mogą uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą. Dlatego część zajęć będą odbywać z oddziałem, część indywidualnie lub w mniejszej grupie. Warunkiem objęcia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia będzie opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Reklama
Reklama

Utrzymany został wiek (24. rok życia), do którego organizuje się kształcenie specjalne oraz możliwości przedłużenia nauki na każdym etapie edukacyjnym uczniom niepełnosprawnym.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przed 1 września 2017 r. zachowują ważność.

Zmienią się zasady składania wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Ma być łatwiej i szybciej. Wniosek do zespołu orzekającego w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych będzie można złożyć przez platformę ePUAP i wystarczy uczynić to raz. Do tej pory rodzice musieli powielać informacje, wypełniając kilka wniosków, by otrzymać np. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Orzeczenia powinny być wydane nie później niż 30 dni od złożenia wniosku. Na szczególnie skomplikowaną diagnozę czasu będzie więcej, bo 60 dni. Z tym że na wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zespół dostanie dwa tygodnie. Dotychczas rozporządzenie nie określało, ile czasu mają na to zespoły.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 9 sierpnia 2017 r. DzU z z 29 sierpnia 2017 r., poz. 1616

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama