Reklama

Czas uwolnić rynek pracy

Elastyczny czas i forma pracy, obniżenie podatków i powiązanie edukacji z rynkiem – to postulaty ekspertów

Publikacja: 11.07.2012 05:19

Czas uwolnić rynek pracy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Mimo nadciągającego spowolnienia gospodarczego sytuacja osób pozostających bez pracy mogłaby być lepsza. Przedsiębiorcy podpowiadają, że gdyby obniżyć koszty pracy i zmienić niektóre przepisy w kodeksie pracy, chętniej zatrudnialiby na etaty nowych pracowników.

Stałe zatrudnienie wiąże się z długimi okresami wypowiedzenia, odprawami i koniecznością udowodnienia, dlaczego pracownik został zwolniony.

Wiceminister pracy Jacek Męcina proponuje, by wprowadzić do kodeksu pracy  zapis, żeby umowy o pracę na czas określony mogły trwać maksymalnie 30 miesięcy.

– Zgodzilibyśmy się na zaostrzenie przepisów dotyczących umów czasowych w zamian za łatwość zwalniania i zatrudniania na umowy stałe – mówi Spytek-Bandurska.

Reklama
Reklama

Na razie rozważa się obniżenie kosztów pracy dla absolwentów czy pracowników 50+.

Dziś przedsiębiorcy poszukują osób po politechnikach. Tymczasem większość maturzystów wybiera kierunki humanistyczne. – Lepiej byłoby, gdyby te osoby ukończyły dobrą szkołę zawodową, np. hydrauliczną czy elektryczną, bo dla tych osób pracy nie brakuje – tłumaczy Lisowski. Przekonuje, że aby poprawić pozycję absolwentów na rynku pracy, należy odwrócić kolejność i najpierw zdobyć doświadczenie zawodowe, a dopiero potem uzupełniać kwalifikacje.

W kolejnym numerze:  Czy własna firma to pomysł na wyjście z bezrobocia.

Praca
O dobre zarobki najtrudniej na obrzeżach województw
Praca
Regulacyjny kij pomoże zwiększyć udział kobiet we władzach firm
Praca
Amerykańskie Zetki mniej wierzą w siłę dyplomu i obawiają się AI
Praca
Szefowie zachodnich firm stawiają na inwestycje w AI
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama