Pokoje relaksu z piłkarzykami, grami video, bilardem czy rzutkami albo masujące fotele to coraz częściej spotykany widok w firmach dbających o swój wizerunek dobrego pracodawcy. W nowootwieranych biurowcach coraz częściej pojawiają się też kluby fitness i stojaki dla rowerów a w ofercie dodatkowych świadczeń, czyli beneftów, przybywa tych związanych zarówno z dobrą kondycją fizyczną pracowników, jak również z ich dobrym samopoczuciem. Według badania „Drogowskaz Motywacyjny 2016", które na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przeprowadziła firma Millward Brown, już 53 proc. przedsiębiorstw i instytucji w Polsce oferuje swoim pracownikom dofinansowanie kultury, rekreacji i sportu, a także posiłków.
-To kolejny dowód na to, że mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a pracodawcy, aby utrzymać i zatrudniać najlepszych, muszą traktować ich w sposób odpowiedzialny i dbać o zdrowie i samopoczucie zatrudnionych –twierdzi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services.
Jak wynika z badania pracodawcy najczęściej proponują pracownikom dofinansowanie kultury, czyli świadczenia, które umożliwiają uczestnictwo w konkretnych imprezach, lub zapewniają zniżkę przy kupnie biletu do kina, teatru, czy na koncert. O ile w 2014 roku dofinansowanie kultury oferowało 29 proc. firm, to w zeszłym roku już 37 proc. (Co więcej, taki benefit nie jest zbyt kosztowny dla pracodawcy, który zwykle przy większej liczbie zamówień może liczyć na atrakcyjne grupowe rabaty).
Rośnie też popularność dofinansowania sportu lub rekreacji. Sportowe benefity oferuje pracownikom prawie co trzecia z badanych firm (31 proc.), czyli o 4 pkt. proc. więcej niż w 2014 r. i o 14 pkt. proc. powyżej wyniku sprzeda dwóch lat. Największe szanse na fundowaną lub dofinansowaną rekreację – najczęściej kartę fitness - mają pracownicy w największych firmach, zatrudniających powyżej 250 osób. W tej grupie aż 79 proc. pracodawców dofinansowuje załodze sport lub rekreację.
Część firm- na czele z dużymi przedsiębiorstwami – wśród benefitów ma również te związane z wyżywieniem. Do biur wracają zakładowe stołówki-choć już w bardziej eleganckiej, restauracyjnej wersji- a firmy, które nie mogą albo nie chcą inwestować w wyżywienie pracowników coraz częściej dofinansowują je za pomocą specjalnych kart (w tym Lunch Pass Sodexo).