Z polskich biur i firmowych kantyn znikają popularne do niedawna automaty z batonikami i chipsami. Ich miejsce zajmują skrzynki z owocami oraz krojone warzywa, które wypierają ciasteczka i paluszki z korporacyjnych spotkań.
Piotr Szczepanik, prezes firmy TheFruitBox.pl, która od ponad dwóch lat dostarcza świeże owoce i warzywa do warszawskich biur, twierdzi, że umyte i pokrojone zestawy (np. ogórków, rzodkiewek, marchewek, cykorii) są coraz bardziej popularną przekąską zarządów firm. Na razie jednak prym w witaminowych benefitach wiodą świeże owoce – najczęściej sezonowe.
Ta zmiana w firmowym menu to przejaw przenikającej do nas z Zachodu koncepcji well-being, wellness i związanego z nią trendu zdrowego trybu życia. Jak przypomina Magdalena Słomczewska-Klimiuk z firmy Sodexo Benefits and Rewards Services, jej badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2016" przeprowadzone wspólnie z instytutem Millward Brown wykazało, że 68 proc. pracodawców stara się umożliwić pracownikom równoważenie życia zawodowego i prywatnego przez świadczenia związane z ich samopoczuciem – w tym dofinansowanie sportu i rekreacji oraz posiłków. Systematycznie rośnie sprzedaż kuponów i kart żywieniowych, którymi pracownicy płacą za posiłki w barach czy restauracjach.
Zarząd przy marchewce
Przybywa też firm, które inwestują w promocję zdrowego stylu życia, w tym w dostawy świeżych owoców i warzyw, łącząc je niekiedy z edukacją na temat prawidłowego odżywiania. – Takie inicjatywy mogą znacząco podnieść jakość pracy i motywację pracowników. Ludzie działający w firmach, w których się o nich dba, w pozytywnej kulturze organizacyjnej, cieszą się dobrym zdrowiem i samopoczuciem i lepiej pracują – wyjaśnia Słomczewska-Klimiuk, dodając, że tego rodzaju świadczenia podnoszą również prestiż firm jako potencjalnych pracodawców. Nic więc dziwnego, że dostawcy owoców do biur mają coraz więcej zamówień.
Piotr Szczepanik, którego firma zaopatruje już ponad setkę przedsiębiorstw, twierdzi, że w ślad za oddziałami zachodnich korporacji coraz częściej na takie benefity decydują się krajowi pracodawcy, i to nie tylko duże spółki. Niektóre zamawiają owoce i warzywa tylko dla zarządów, ale zdecydowana większość klientów funduje zdrowe przekąski wszystkim pracownikom – najczęściej oferując je dwa razy w tygodniu.