Aż 44 proc. ofert pracy na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl wymienia wśród wymagań dla kandydatów znajomość języka angielskiego. W niektórych branżach znaczenie tej kompetencji rośnie – np. w IT angielski to wymóg w trzech czwartych ogłoszeń.
Podobne wyniki przyniosło niedawne badanie, które przeprowadził latem tego roku instytut Millward Brown na zlecenie Cambridge English Language Assessment wśród rekruterów ze 194 firm. Według niego znaczenie znajomości angielskiego rośnie wraz ze stanowiskiem – o ile od pracowników obsługi klienta oczekuje jej ponad jedna trzecia pracodawców, o tyle prawie połowa firm wymaga jej od specjalistów. W przypadku kadry menedżerskiej wyższego szczebla niemal sześć na dziesięć firm pyta o angielski.
Pyta dosłownie, gdyż – jak wynika z badania – najbardziej popularnym (76 proc. firm) sprawdzianem znajomości języka jest konwersacja po angielsku w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Jak wynika z opinii agencji doradztwa personalnego, niekiedy ten sprawdzian następuje już podczas wstępnego – telefonicznego kontaktu z kandydatem. Rzadziej (11 proc.) pracodawcy oczekują certyfikatu potwierdzającego znajomość języka czy sami sprawdzają ich wewnętrznym testem (8 proc.).
Zdaniem ekspertów Pracuj.pl coraz częściej angielski jest naprawdę potrzebny w codziennej pracy. Nie tylko dlatego, że polskie firmy wychodzą za granicę. Jak dodaje Maciej Chwiłoc, dyrektor rozwoju produktu w Grupie Pracuj, w branży IT znajomość angielskiego zapewnia dostęp do wiedzy; najlepsze instrukcje, fora i blogi technologiczne zazwyczaj są w tym języku.