Reklama

Polscy profesjonaliści szukają pracodawców, którzy ich doceniają

Polscy profesjonaliści chcą nie tylko dobrze zarabiać, ale szukają także pracodawców, którzy ich docenią i zapewnią dobrą atmosferę w pracy.

Aktualizacja: 29.11.2016 20:20 Publikacja: 29.11.2016 19:21

Foto: 123RF

Chociaż ponad połowa specjalistów nie spotkała w swojej dotychczasowej karierze zawodowej pracodawcy, który spełniałby ich oczekiwania dotyczące idealnego miejsca pracy, to ponad jedna trzecia zetknęła się z takim ideałem – wynika z raportu „Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty 2016", do którego dotarła „Rzeczpospolita".

– Szkoda, że tylko 34 proc. profesjonalistów spotkało wymarzonego pracodawcę, ale może to być również efektem polskiej specyfiki – tego, że chętniej dzielimy się negatywnymi opiniami – komentuje w rozmowie z „Rz" Anna Macnar, prezes firmy doradczej HRM Institute, która jest autorem raportu.

Coraz bardziej mobilni

Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego jesienią br. wśród niemal 2300 profesjonalistów, czyli pracowników z co najmniej rocznym doświadczeniem zawodowym. – To kandydaci najbardziej pożądani przez pracodawców, a jednocześnie najtrudniejsi do zrekrutowania. Wynika to chociażby z tego, że zwykle mają już pracę, więc często jej nie szukają – podkreślają autorzy raportu.

Jak jednak wynika z badania, całkiem spora grupa, bo 54 proc. profesjonalistów, rozgląda się obecnie za nowym pracodawcą. Nie ograniczają się do czekania na oferty, ale szukają aktywnie. W praktyce oznacza to, że przeglądają ogłoszenia o pracy i rozpytują wśród znajomych. Oferty pracy pozostają głównym źródłem zdobywania zatrudnienia przez specjalistów – 46 proc. ankietowanych właśnie w ten sposób znalazło swoją ostatnią pracę. Widać jednak, że rośnie znaczenie poleceń – już 22 proc. profesjonalistów dostało pracę dzięki rekomendacji znajomego lub kolegi z pracy. Najmniej, bo 11 proc., zawdzięcza pracę złożeniu aplikacji bezpośrednio do firmy, w której chcieli pracować.

Okazuje się też, że polscy profesjonaliści są dość mobilni – prawie co drugi bierze pod uwagę przeprowadzkę „za pracą" do innej miejscowości, a niewiele mniej (44 proc.) byłoby gotowych wyjechać za granicę. Jak zwraca uwagę Anna Macnar, to spora zmiana w porównaniu z wcześniejszymi badaniami, w których przewagę mieli kandydaci preferujący pracę za granicą niż w innym mieście w kraju.

Reklama
Reklama

– To prawdopodobnie efekt rosnącej popularności pakietów relokacyjnych – przybywa firm, które oferują je także przy przeprowadzce w Polsce – ocenia szefowa HRM Institute.

Czego konkretnie szukają polscy profesjonaliści? Wśród cech idealnego pracodawcy na pierwszym miejscu prawie każdy z badanych wskazuje atrakcyjne wynagrodzenie i benefity. Jednak niewiele mniej osób szuka miejsca z dobrą atmosferą, gdzie będą doceniani.

Najlepiej w  branży IT

– Pracownicy z doświadczeniem zawodowym wiedzą już, jak duże znaczenie ma atmosfera, przyjazna kultura organizacyjna w firmie, i często nie chcą pracować w agresywnym otoczeniu, nawet za wyższą płacę – wyjaśnia Anna Macnar.

Zdecydowana większość badanych zwraca też uwagę na możliwości rozwoju zawodowego – w tym na atrakcyjne szkolenia i możliwość udziału w ciekawych projektach. Poprawa koniunktury pomniejszyła nieco znaczenie stabilności pracy, która do niedawna była na czele atrybutów dobrego pracodawcy.

Szefowa HRM Institute zwraca uwagę na rosnące znaczenie marki pracodawcy; niemal trzy czwarte badanych przystąpienie do rekrutacji uzależnia od wizerunku firmy, który zresztą starają się sprawdzić. Najczęściej zasięgają opinii u pracowników firmy (25 proc.), ale wśród cenionych źródeł informacji o potencjalnym pracodawcy są też fora internetowe (16 proc.) oraz znajomi. Na działy HR firmy wskazało tylko 4 proc. badanych.

„Branżą marzeń" – najwyżej ocenianą przez profesjonalistów – jest informatyka i technologie. Na kolejnych miejscach są produkcja, logistyka i rekrutacja. Biorąc zaś pod uwagę rodzaj firmy, wymarzonym miejscem pracy okazała się korporacja, którą wskazało 34 proc. badanych.

Reklama
Reklama

Jak jednak zaznaczają autorzy raportu, grupa amatorów korporacyjnej kariery maleje wraz z doświadczeniem zawodowym. Największa jest wśród studentów i absolwentów (47 proc. według badania Trendence Graduate Barometer). Natomiast wśród specjalistów rosną chęci do pracy w małych firmach i na własny rachunek.

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama