Punktem wyjścia powinno być przeszkolenie menedżerów zespołów, do których srebrne głowy zostaną zatrudnione. Osoby te będą musiały nie tylko przełamać ewentualną niechęć do osób starszych już na etapie rekrutacji, ale potem powinny stworzyć właściwe warunki pracy i mieć odpowiednie nastawienie do różnorodności wiekowej w zespole. W tym celu powinny mieć swojego mentora, osobę jak najbardziej z pokolenia srebrnego tsunami, która konsekwentnie i w sposób bezpośredni pokaże, jak należy podchodzić do ludzi w jej wieku.
Pierwszym krokiem może być ustalenie czasu pracy, szczególnie wśród osób 60+. Prostym rozwiązaniem jest zaproponowanie skróconych lub elastycznych godzin spędzanych w firmie. W przypadku niektórych specjalizacji dobrym rozwiązaniem jest zaproponowanie pracy zdalnej (np. call center). Oczywiście takie propozycje warto składać w sposób bardzo delikatny.
Można bowiem napotkać opór, wręcz niechęć, jeśli pracownicy uznają to za dyskryminację ze względu na wiek. Dlatego też tego typu rozwiązania należy proponować już na etapie rozmów o pracę. Należy pamiętać, że potem zawsze istnieje możliwość weryfikacji ustaleń i dopasowania do nowej rzeczywistości. W tym zakresie zatrudnianie srebrnych głów prawie niczym się nie różni od zatrudniania milenialsów, z jednym drobnym wyjątkiem: prawie żaden pracownik 60+ nie powie, że chce pracować mniej, zaś prawie każdy 25+ wspomni o tym w czasie rozmowy.
Kolejnym krokiem powinny być odpowiednie szkolenia, dopasowane do wieku zarówno treścią, jak i samym prowadzącym.
Tak jak wspomniałem w poprzednich felietonach większość osób 50+ bardzo sprawnie sobie radzi z obsługą komputera, stąd nie ma konieczności szkolenia ich z podstaw. Należy się skupić na nauczeniu ich nowych technologii webowych, które znacznie ułatwiają i przyspieszają pracę. Oczywiście trzeba z góry założyć, że tacy pracownicy nie dorównają młodemu pokoleniu ani prędkością, ani sprawnością w obsłudze różnorodnych systemów. Potrzebna jest więc wyrozumiałość, a przede wszystkim założenie odpowiedniego czasu realizacji przez nich zadań.