Powódź w Polsce: ZUS wydał ważny komunikat. Chodzi o emerytury, renty i zasiłki

Wniosek o emeryturę, rentę czy zasiłek z ZUS-u najczęściej związany jest z koniecznością przedstawienia przez ubezpieczonego dokumentów potwierdzających prawo do tych świadczeń. Co mają zrobić osoby, które straciły te dokumenty w powodzi?

Publikacja: 24.09.2024 09:39

ZUS wydał komunikat skierowany do osób, które w trakcie powozi straciły dokumenty potrzebne do ubieg

ZUS wydał komunikat skierowany do osób, które w trakcie powozi straciły dokumenty potrzebne do ubiegania się o świadczenia

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Z komunikatu opublikowanego przez ZUS na portalu X wynika, że Zakład będzie podchodził elastycznie do takich przypadków. Jeśli z powodu powodzi osoba ubezpieczona nie będzie w stanie przedstawić dokładnie tych dokumentów, które są w wymagane przy ubieganiu się o dane świadczenie, ZUS będzie przyjmował również inne dokumenty potwierdzające uprawnienia. W grę mogą wchodzić również zeznania świadków.

W komunikacie ZUS czytamy: „Ubezpieczeni, którzy na skutek powodzi utracili dokumenty niezbędne do ustalenia świadczenia z ubezpieczeń społecznych, mogą przedstawić w ZUS wszelkie dokumenty i zeznania świadków, które pozwalają na udowodnienie okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy. Mogą też za pomocą wszelkich dokumentów udowodnić wysokość podstawy wymiaru składek.”

Jakie dokumenty mogą być potrzebne przy ubieganiu się o świadczenia z ZUS? Przykład

Częstą sytuacją wymagającą przedstawienia ZUS-owi sporej liczby dokumentów jest ustalenie kapitału początkowego – kluczowe dla osób ubiegających się o emeryturę zatrudnionych przed rokiem 1999. Oprócz wniosku i odpowiedniego kwestionariusza ZUS wymaga, by osoba ubezpieczona złożyła:

  • świadectwa pracy lub zaświadczenia od pracodawców, które potwierdzają okresy zatrudnienia, albo inne dowody o okresach składkowych i nieskładkowych przed 1999 r.,
  • zaświadczenia, w tym o zatrudnieniu i wynagrodzeniu przed 1999 r., które wystawia pracodawca lub jego następca prawny (mogą być na formularzu ZUS ERP-7).

Czytaj więcej

Wymiana prawa jazdy obowiązkowa dla każdego kierowcy. Kto i kiedy musi to zrobić?

Alternatywą jest legitymacja ubezpieczeniowa z wpisami o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Co ważne, ZUS wymaga złożenia oryginalnych dokumentów lub ich odpisów poświadczonych przez notariusza albo pełnomocnika, który jest adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Dalej Zakład ostrzega, że "Pracodawca lub nasz pracownik może poświadczyć tylko kserokopie:

  • książeczki wojskowej,
  • dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
  • wyciągów z akt, które zostały wystawione przez urzędy stanu cywilnego,
  • danych z „książeczkowego” dowodu osobistego, np. wpisy o zatrudnieniu, wpisy dotyczące dzieci.”

Jak widać na tym przykładzie, przy ubieganiu się o różnego rodzaju świadczenia ZUS może wymagać oryginałów naprawdę wielu dokumentów. Nietrudno zgadnąć, że spora część powodzian mogła je utracić. Komunikat ZUS z 20 września w tym kontekście brzmi uspokajająco.

Czytaj więcej

Kto płaci za stłuczony słoik w sklepie? Klient jest winny w jednym przypadku

Z komunikatu opublikowanego przez ZUS na portalu X wynika, że Zakład będzie podchodził elastycznie do takich przypadków. Jeśli z powodu powodzi osoba ubezpieczona nie będzie w stanie przedstawić dokładnie tych dokumentów, które są w wymagane przy ubieganiu się o dane świadczenie, ZUS będzie przyjmował również inne dokumenty potwierdzające uprawnienia. W grę mogą wchodzić również zeznania świadków.

W komunikacie ZUS czytamy: „Ubezpieczeni, którzy na skutek powodzi utracili dokumenty niezbędne do ustalenia świadczenia z ubezpieczeń społecznych, mogą przedstawić w ZUS wszelkie dokumenty i zeznania świadków, które pozwalają na udowodnienie okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy. Mogą też za pomocą wszelkich dokumentów udowodnić wysokość podstawy wymiaru składek.”

Praca, Emerytury i renty
ZUS: Ci seniorzy będą musieli zwrócić 14. emeryturę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Niektórzy dostaną aż dwa przelewy
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line