Tomasz P. Terlikowski: Emancypacja i stracone pokolenie

Raport „Młodzi Polacy w badaniach CBOS 1989–2021" nie zaskakuje nikogo, kto uważnie obserwuje rzeczywistość kościelną i społeczną. O tym, że młodzi dorośli odpłynęli już z Kościoła, wiadomo przynajmniej od kilku lat. Spadająca liczba powołań (najpierw żeńskich, a później męskich), zawieranych małżeństw, a także drastyczny spadek liczby pełnoletnich uczniów uczestniczących w lekcjach katechezy, pozwalały już dawno wyciągnąć taki wniosek. Dane CBOS tylko potwierdzają te wrażenie. Wszyscy katolicy, ale szczególnie polscy biskupi i duszpasterze, powinni jednak uważnie przeczytać ten raport. Jeśli w miarę szybko nie wyciągniemy wniosków z informacji, jakie on przynosi, laicyzacja i tak rozpędzona, jeszcze przyspieszy.

Publikacja: 27.05.2022 17:00

Tomasz P. Terlikowski: Emancypacja i stracone pokolenie

Foto: Pixabay

Co z nich wynika? Otóż, po pierwsze, wzrost deklaracji braku wiary w najmłodszej grupie wiekowej 18–24 lata. W 1992 r. wiarę (ciekawe dla mnie osobiście jest to, że w tamtym czasie byłem w tej właśnie grupie wiekowej) deklarowało 93 proc. z nich (a jej brak 6,7 proc.), a w roku 2021 już tylko 71 proc. młodych (28,6 proc. uważało się za niewierzących). Jeszcze mocniej to zjawisko widać na poziomie praktyk religijnych. W 1992 r. – w omawianej grupie wiekowej – udział we mszy św. co najmniej raz w tygodniu, deklarowało 69 proc., a w 2021 r. już tylko 23 proc. Wzrosła także grupa młodych deklarujących brak praktyk religijnych. W 1992 roku ich brak deklarowało 7,9 proc. osób z tej grupy wiekowej, a w 2021 r. – 36 proc. Zjawiska te częściej dotyczą kobiet niż mężczyzn.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Project Warlock II”: Palec nie schodzi z cyngla