Reklama
Rozwiń
Reklama

Michał Szułdrzyński: Martensy Fukuyamy

Gdy marzenia z młodości spełniają się po latach, czujemy raczej rozgoryczenie niż satysfakcję. W liceum śniłem o martensach, ale były dla mnie nieosiągalne finansowo. Gdy lata później zarobiłem większą sumę, kupiłem je i był to chyba najbardziej nietrafiony zakup w życiu. Niby spełniłem marzenie, ale towarzyszył temu cierpki smak rozwianych złudzeń. Podobnie było z kilkoma innymi marzeniami z młodości, ale nie idzie wyłącznie o dobra materialne. Zdarzało mi się spotykać ludzi, których teksty gdzieś tam mnie uformowały intelektualnie, i zamiast czuć radość, dziwiłem się, gdy dostrzegałem w ich myśli mieliznę czy banał.

Publikacja: 05.03.2021 18:00

Michał Szułdrzyński: Martensy Fukuyamy

Foto: Wiikimedia Commons, Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0), Gobierno de Chile

Jednym z najbardziej wpływowych myślicieli końca XX wieku, a zarazem punktem odniesienia polskiej transformacji, a więc i mej młodości, był Francis Fukuyama. To nazwisko rozpalało umysły. Jego teza o końcu historii i ostatecznym triumfie liberalnej demokracji okazała się mocno na wyrost, choć on sam tłumaczył się, że został zrozumiany dosłownie, szczegółowe tezy zaś miały się potwierdzić, co nawet po części jest prawdą.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama