Psychometria w internecie

Aby dotrzeć z precyzyjnym przekazem do potencjalnych wyborców (nazywamy to targetowaniem), Cambridge Analytica sięgnęła po psychometrię. To dział psychologii zajmujący się oceną osobowości na podstawie testów. Łączy matematykę i statystykę z psychologią. Za jednego z pionierów tej dziedziny nauki uchodzi Charles Darwin.

Publikacja: 23.03.2018 17:00

Psychometria w internecie

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

W celu profilowania osób na potrzeby marketingu politycznego sięgnięto do rozwiązania wymyślonego w latach 80. XX w. Wtedy to dwaj amerykańscy naukowcy Paul Costa i Robert McCrae stworzyli model zwany wielką piątką lub inaczej – pięcioczynnikowym modelem osobowości. Zakładał on, że każdego człowieka można opisać za pomocą pięciu podstawowych cech: poziomu otwartości, sumienności, ekstrawersji, ugodowości i neurotyczności. Od pierwszych liter angielskich wyrazów opisujących te cechy model nazwano OCEAN. Każdej z cech przypisano sześć poziomów natężenia. Teoretycznie, dzięki temu modelowi można opisać każdego człowieka. Istnieją różne wariacje tego modelu, ale oparte są na tych samych podstawach metodologicznych.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Wybory prezydenckie. Co tu się naprawdę wydarzyło?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Plus Minus
„Jungo”: Odrzuć bądź weź na rękę
Plus Minus
„Karate Kid: Legendy”: Kręcimy się w kółko
Plus Minus
„Wszystkie odcienie świata”: Być kobietą w Indiach
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa”. poleca. Maciej Hen: Czy polityk może mieć czyste ręce