Pracownicy poczty przeprowadzili kontrolę w hotelu. W jej trakcie ujawnili, że znajduje się w nim 56 sprawnych odbiorników telewizyjnych z dekoderami. Ani jeden nie był zarejestrowany. Spółka, która była właścicielką hotelu, otrzymała karę w wysokości 34,7 tys. zł. Nałożył ją dyrektor Centrum Obsługi Finansowej Poczta Polska S.A. Spółka odwołała się do ministra infrastruktury i budownictwa.
Niesprawiedliwa kara
Spółka zarzuciła, że zebrany materiał dowodowy nie może stanowić podstawy ustaleń faktycznych wydanej decyzji. Spółka nie była zawiadamiana o kolejnych etapach postępowania, co uniemożliwiało jej wypowiedzenie się. Jej zdaniem doszło do naruszenia art. 77 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z tym przepisem, kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w tej ustawie, tymczasem tak w jej przypadku nie było. Przedstawiciel spółki nie uczestniczył w kontroli.
Zdaniem spółki wszystkie odbiorniki telewizyjne znajdujące się w pokojach są przeznaczone dla osób trzecich, które chcą z tych odbiorników korzystać (tj. gości hotelowych), na podstawie odrębnej umowy najmu, niezwiązanej z umową o świadczenie usług hotelarskich. Z tego powodu ma zastosowanie do niej art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy abonamentowej. Zgodnie z nim obowiązkowi rejestracji nie podlegają odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy.
Inspekcja z zaskoczenia
Minister nakazał rejestrację tylko części odbiorników. Okazało się bowiem, że 6 było już wcześniej zarejestrowanych. Utrzymał jednak wysokość kary. Jego zdaniem poczta nie musiała powiadamiać spółki o terminie przeprowadzenia kontroli, ponieważ taki obowiązek nie wynikał z ustawy o opłacie abonamentowej. Poza tym byłoby to sprzeczne z istotą kontroli. Ma ona przecież wykazać, czy kontrolowany przestrzega obowiązków w zakresie rejestracji odbiorników i opłacania opłat abonamentowych.
W trakcie postępowaniu administracyjnego spółka otrzymała kopie dokumentów sporządzonych podczas kontroli, została powiadomiona o jego wszczęciu, prawie do wypowiedzenia się i zgłoszenia żądań. Spółka nie wykazała, aby jej uprawnienia zostały naruszone przez organ i jaki miałoby to wpływ na wynik sprawy. Ponadto nie przedstawiła dowodów podważających ustalenia kontroli.