W artykule „Czas skończyć z naginaniem prawa" prof. Witold Modzelewski („Rzeczpospolita" z 2 listopada 2015 r.) wskazał, że jednym z założeń projektu zmian w ustawach podatkowych ma być likwidacja interpretacji podatkowych z zakresu podatku od towarów i usług. Jeśli do tego dojdzie, a ustawodawca nie przyznał jednocześnie komornikom, jako płatnikom VAT przy sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości, innego instrumentu prawnego pozwalającego pozyskać urzędowy pogląd na to, czy przyszła sprzedaż licytacyjna będzie obciążona VAT – z pewnością nastąpi spory chaos prawny w praktyce działań organów egzekucyjnych.
Obowiązki płatnika VAT
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania cywilnego (dalej: k.p.c.) są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Zadania płatnika podatku reguluje art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. DzU z 2015 r., poz. 613 ze zm., dalej: o.p.). Stosownie do tego przepisu płatnik podatku obowiązany jest na podstawie prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Poniższe rozważania będą dotyczyć pierwszego z tych trzech obowiązków, tj. wymogu obliczenia podatku, a więc dokonania przez komornika, jako płatnika VAT, ustaleń prawnopodatkowych pod kątem występowania, bądź nie, tego podatku przy sprzedaży licytacyjnej danej nieruchomości. Istotne jest bowiem to, że nie przy każdej egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości ten podatek będzie występował.
Niewłaściwy akcent założeń
Zarówno w doktrynie prawa podatkowego [por. A. Bartosiewicz (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, „VAT. Komentarz", Warszawa 2007, s. 263], jak i w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (przykładowo postanowienie NSA w Warszawie z 21 lutego 2013 r., sygn. I FSK 221/12) wskazuje się, że ustanowienie komornika sądowego płatnikiem VAT ma zapewnić odprowadzenie na-leżnego podatku od sprzedaży w ramach postępowania egzekucyjnego, a zatem w sytuacji, gdy istnieją podstawy do przyjęcia, że podatnik będący niesolidnym dłużnikiem nie będzie skory do uiszczenia podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w toku egzekucji.
O ile założenie niesolidnego dłużnika, które legło u podstaw ustanowienia komornika płatnikiem VAT, nie budzi wątpliwości, o tyle akcent tworzonej konstrukcji winien być położony na inną płaszczyznę nierzetelności dłużnika. Z punktu widzenia specyfiki postępowania egzekucyjnego z nieruchomości na plan dalszy schodzi bowiem obawa o brak skłonności dłużnika do uiszczenia VAT. Jest to związane z tym, że po przeprowadzonej licytacji nieruchomości wszystkie środki pieniężne uzyskane od nabywcy znajdować się będą na rachunku depozytowym ministra finansów (por. art. 963 k.p.c. w zw. z art. 808 § 1 k.p.c. oraz art. 967 k.p.c.) i pozostawać będą do wyłącznej dyspozycji sądu. Dłużnik nie ma do nich dostępu. Problemem, który jawi się jako podstawowy, jest natomiast to, że niesumienność dłużnika przejawiać się może w zatajaniu stanu faktycznego umożliwiającego dokonanie oceny sprzedaży nieruchomości pod kątem prawnopodatkowym. Ustawodawca niestety nie dostrzegł tego wycinka hipotetycznie możliwej postawy dłużnika i nie wyposażył komorników, jako płatników VAT, w jasne przepisy umożliwiające wypełnianie obowiązku obliczenia podatku. Oparcie przepisów prawnopodatkowych na ww. założeniu – zaznaczmy: najbardziej skrajnym, gdyż zakładającym patologiczne zachowanie dłużnika – pozwoliłoby objąć swym zakresem także sytuację milczenia dłużnika w postępowaniu egzekucyjnym.