Paolo jest związany z Carozzeria Pininfarina całe życie. W końcu to firma rodzinna. Do tego stopnia, że familia Farinów postanowiła zmienić nazwisko, by brzmiało tak jak nazwa spółki.
Paolo urodził się w Turynie w 1958 roku. Na miejscowej politechnice ukończył wydział mechaniki i podjął pracę w firmie kierowanej przez swojego ojca Sergia.
W latach 80. przebywał na praktykach w Detroit (Cadillac) i w Japonii (Honda). W latach 1984 – 1986 był szefem programu kontroli jakości „Allanté Programme” w Cadillacu, przez rok zdobywał doświadczenie w GM.
W tym czasie Carrozeria Pininfarina zajmowała się wyłącznie projektowaniem samochodów, m.in. Lancii, Ferrari, Maserati, Cadillaca, Peugeota i Volvo. Powrót Paola do Włoch oznaczał dla firmy małą rewolucję. Młodszy z dwóch braci Pininfarina postanowił poszerzyć działalność spółki o wzornictwo przemysłowe i projektowanie przedmiotów użytkowych. Utworzono wtedy spółkę Pininfarina Extra, a on został jej pierwszym szefem. Dziś przypada na nią ok. 25 proc. obrotów wszystkich działów projektowych grupy. Ekipy projektantów i wykonawców prototypów liczą po 20 fachowców.
W 1990 r. Pininfarina Extra podjęła współpracę z jugosłowiańskim producentem dużego AGD Gorenje. Owocem tej kooperacji był przełom w projektowaniu sprzętu gospodarstwa domowego. Od tego czasu estetyka produktów stała się równie ważna jak ich funkcjonalność.