Nowe pokolenie wymusi zmiany

- Kobiety, które zwykle dzielą czas między pracę a dom, rzadko zdają sobie sprawę ze znaczenia networkingu - mówi Muriel Bachelier, członek Forum Kobiet i dyrektor International Marketing & Communication Agency w audytorsko-doradczej grupie Mazars

Publikacja: 12.11.2008 05:48

Muriel Bachelier

Muriel Bachelier

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

[b]Rz: Przybywa organizacji, które mają wspierać karierę kobiet, budować ich sieć kontaktów, czyli kobiecy networking. Czy rzeczywiście kobiety tego potrzebują?[/b]

[b]Muriel Bachelier:[/b] Sieć kontaktów zawsze jest potrzebna, gdy zajmujemy się biznesem. Jeśli się pracuje, warto spotykać różnych ludzi, by wiedzieć, co się dzieje poza firmą. Tymczasem kobiety, które zwykle dzielą czas między pracę a dom, rzadko zdają sobie sprawę ze znaczenia networkingu.

[b]Czy to dlatego tak wolno przybywa kobiet na szczycie biznesu?[/b]

Globalnie coraz więcej kobiet awansuje. Ale to wciąż kwestia mentalności. Świat biznesu został przecież stworzony przez mężczyzn i dla mężczyzn. Kobiety często nie akceptują też stylu życia związanego z pozycją na szczycie. Chcą mieć ważne stanowisko, ciekawą pracę, ale nie chcą poświęcać wszystkiego karierze. Jednak im więcej kobiet jest aktywnych zawodowo, awansuje, tym większa jest presja na firmy, by się zmieniały. To także kwestia pokoleniowa. Przez lata pracowałam z mężczyznami, których żony zajmowały się domem. W młodym pokoleniu w rodzinie często pracują dwie osoby. I jeśli pytamy pracowników o ulepszenia, jakich oczekują w swym życiu zawodowym, to zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają podobne postulaty; bardziej elastyczny czas pracy, pracę w niepełnym wymiarze godzin. W moim pokoleniu pytały o to tylko kobiety...

[b]Kryzys finansowy sprawił, że mówi się o zwiększeniu udziału kobiet w zarządzaniu biznesem. Czy rzeczywiście kobiety mogą zmienić styl zarządzania?[/b]

Według badań, jeśli rzeczywiście chcemy doprowadzić do zmiany stylu zarządzania w firmie, to kobiety powinny stanowić co najmniej jedną czwartą jej władz. W zdominowanym przez mężczyzn otoczeniu kobiety często nie odważają się być sobą, spytać o coś. Jeśli jest ich kilka, mają więcej śmiałości, by bronić swej opinii. Pamiętam badanie w USA, w którym pracownicy mieli oceniać swoje kwalifikacje. 70 proc. kobiet uznało, że są tak dobre jak ich koledzy, a 70 proc. mężczyzn stwierdziło, że są lepsi od współpracowników...

[b]Inne badanie Uniwersytetu w Exeter mówi jednak o kobiecej niechęci do ryzyka, co może utrudniać kierowanie firmą...[/b]

Mężczyźni przyzwyczaili się, że są na czele firmy, choć wiemy, że nie wszyscy z nich są świetni. Kobiety, chcąc dostać się na szczyt, muszą często udowodnić, że są najlepsze, doskonałe. Sądzę, że ta konieczność powstrzymuje je czasem przed podejmowaniem ryzyka, z którym związana jest możliwość porażki. Jeśli przybędzie kobiet we władzach firm, ta obawa przed ryzykiem będzie malała.

[ramka][b][link=http://www.kariera.pl/czytaj/1112/wyslales-cv-wyszukiwarka-zdradzi-twoje-tajemnice/] Wysłałeś CV? Wyszukiwarka zdradzi Twoje tajemnice[/link][/b][/ramka]

[b]Rz: Przybywa organizacji, które mają wspierać karierę kobiet, budować ich sieć kontaktów, czyli kobiecy networking. Czy rzeczywiście kobiety tego potrzebują?[/b]

[b]Muriel Bachelier:[/b] Sieć kontaktów zawsze jest potrzebna, gdy zajmujemy się biznesem. Jeśli się pracuje, warto spotykać różnych ludzi, by wiedzieć, co się dzieje poza firmą. Tymczasem kobiety, które zwykle dzielą czas między pracę a dom, rzadko zdają sobie sprawę ze znaczenia networkingu.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rząd sięgnie po trik PiS-u
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Piotr Mieczkowski: Polska w cieniu cyberkolonializmu