Pierwszy lot samolotu zaplanowano na 2021 rok. X-59 ma poruszać się na wysokości 15 kilometrów z prędkością ponad 1500 kilometrów na godzinę.
Firma Lockheed Martin poinformowała, że to posunięcie "oznacza kamień milowy na drodze wprowadzenia ponaddźwiękowych podróży".
X-59 ma być bardzo cichy. NASA porównała dźwięk samolotu, który dotrze na ziemię będzie porównywalny do odgłosu zamykania drzwi samochodu i nie przekroczy 75 decybeli. Kluczem do sukcesu ma być smukła i długa konstrukcja samolotu. Specjalnie zaprojektowany układ skrzydeł powoduje, że hałas podczas przekraczania bariery dźwięku nie będzie tak duży jak w przypadku innych, dotychczasowych konstrukcji.
Na początku tego miesiąca NASA zaczęła przeprowadzać testy, aby przekonać się, jak mieszkańcy Teksasu reagują na hałas z eksperymentalnych samolotów. Celem testów jest sprawdzenie, czy mieszkańcy słyszą hałas wytwarzany przez samoloty lecące szybciej niż prędkość dźwięku.