Nokia ma własnego iPhone’a

Nowy multimedialny telefon z dotykowym ekranem i możliwość bezpłatnego kopiowania piosenek z internetowego serwisu. Tak wygląda strategia Nokii w walce z Apple’em

Aktualizacja: 04.10.2008 11:24 Publikacja: 04.10.2008 01:09

Projektanci Nokii zapatrzyli się na telefon z jabłuszkiem

Projektanci Nokii zapatrzyli się na telefon z jabłuszkiem

Foto: Nokia

Fińska Nokia do niedawna była jedną z niewielu firm, które nie miały telefonu z dotykowym ekranem. Konkurenci – HTC, Samsung czy LG – zdążyli już zaprezentować, a nawet wprowadzić do sprzedaży, własne wersje iPhone’a. Wszystkie te urządzenia wyglądają niemal tak samo: duży dotykowy ekran, minimum przycisków na obudowie, a do tego rozbudowane funkcje multimedialne.

Teraz kolej na Nokię. – Mamy nowego, solidnego konkurenta w tym biznesie – przyznał szef fińskiej firmy Olli-Pekka Kallasvuo. – I oczywiście potrafimy odpowiedzieć każdemu konkurentowi.

[srodtytul]Fińska robota[/srodtytul]

Model 5800 XpressMusic to pierwszy telefon Nokii ze sterowaniem przez dotykowy ekran. Inspiracja nowatorskim urządzeniem Apple’a jest tak oczywista, że przedstawiciele firmy nie próbują nawet tego ukryć. Zamiast tego wytykają drobne różnice, które mają dowodzić, iż 5800 XpressMusic jest nowocześniejszym telefonem. Ma 8 gigabajtów pamięci, w której zmieści się ok. 6 tys. piosenek. Nowa Nokia obsługuje jednak większość popularnych formatów zapisu muzyki.

Ma też aparat fotograficzny o rozdzielczości 3,2 megapiksela, którym można kręcić filmy. Zdjęcia i nagrania użytkownicy mogą zaś bez trudu umieszczać w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Flickr.

Urządzenie potrafi też korzystać z technologii Flash używanej w Internecie. Dzięki temu „użytkownicy mogą przeglądać całą sieć, a nie tylko jej mały kawałek” – podkreślają przedstawiciele Nokii, co jest oczywistym przytykiem do niedoskonałości iPhone’a w tej dziedzinie.

Co jednak najważniejsze, fiński producent zapowiedział, iż cena tego modelu wynosić będzie 279 euro (bez podatków i bez dotacji operatorów). Oznacza to, że Nokia 5800 XpressMusic będzie sporo tańsza niż konkurencyjne urządzenia. W promocjach u operatorów taki telefon może być oferowany za symboliczną kwotę lub nawet za darmo, podczas gdy iPhone wymaga nadal sporych opłat (średnio kilkaset złotych).

– Cena i pozycjowanie na rynku tego produktu z pewnością wywrą presję na Apple’a – powiedział agencji Reuters Ben Wood z CCS Insight. Potwierdza to David McQueen ze Strategy Analytics: – Cena i wybór są dla wielu klientów ważniejsze niż marka. Apple nie może liczyć na to, że zatrzyma ludzi, gdy konkurencja daje im coś za darmo.

[srodtytul]Muzyka w promocji[/srodtytul]

Cena to tylko jedna broń Nokii. Drugą jest oryginalna oferta Comes with Music. To alternatywa dla najpopularniejszego na świecie sklepu muzycznego Apple iTunes Store.

Oferta Nokii polega na tym, że użytkownik telefonu przez pierwsze 12 lub 18 miesięcy nie płaci nic za kopiowanie piosenek z sieci. Cena utworów została już wliczona w cenę samego urządzenia. Jego posiadacz może ściągać pliki na komputer i na telefon do woli. Gdy minie „przedpłacony” okres, można go przedłużyć, ale nawet jeśli użytkownik na to się nie zdecyduje, może już skopiowanych piosenek nadal słuchać.

Comes with Music ma oferować ok. 5 mln utworów (iTunes ma ok. 8 mln). Z Nokią chcą dziś współpracować wszystkie ważniejsze wytwórnie muzyczne. Te same, które właśnie teraz spierają się z Apple’em o wysokość opłat licencyjnych za sprzedaż piosenek za pośrednictwem iTunes Store.

– Dni Apple’a jako największego sprzedawcy muzyki poza Stanami Zjednoczonymi są już policzone. Chyba że zrobi coś radykalnego – twierdzi Rob Wells z Universal. Jego zdaniem nowa usługa ukróci piractwo. – Po co kraść muzykę, jeśli ma się dostęp do wszystkiego?

Usługa Comes with Music ma być również dostępna w innych telefonach Nokii (m.in. 5310 XpressMusic i modelach serii N).

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora [link=mailto:p.koscielniak@rp.pl]p.koscielniak@rp.pl[/link][/i]

Fińska Nokia do niedawna była jedną z niewielu firm, które nie miały telefonu z dotykowym ekranem. Konkurenci – HTC, Samsung czy LG – zdążyli już zaprezentować, a nawet wprowadzić do sprzedaży, własne wersje iPhone’a. Wszystkie te urządzenia wyglądają niemal tak samo: duży dotykowy ekran, minimum przycisków na obudowie, a do tego rozbudowane funkcje multimedialne.

Teraz kolej na Nokię. – Mamy nowego, solidnego konkurenta w tym biznesie – przyznał szef fińskiej firmy Olli-Pekka Kallasvuo. – I oczywiście potrafimy odpowiedzieć każdemu konkurentowi.

Pozostało 86% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska