Sony zaczyna bitwę na konsole

PlayStation 4 czy Microsoft Xbox One? Giganci rynku elektroniki walczą o miejsce przy telewizorze.

Publikacja: 15.11.2013 01:31

W tej wojnie pierwszą salwę wystrzelą Japończycy. Konsola Sony ma swoją premierę w USA już dziś. Kosztująca tam 399 dolarów PlayStation 4 jest dziesięć razy szybsza niż poprzednia wersja (PS3).

Microsoft nie tylko pokaże swoje urządzenie później, Xbox One będzie też droższy o 100 dolarów. Amerykańska premiera dopiero za tydzień.

W Europie japońska konsola pojawi się pod koniec listopada. W Polsce PS4 trzeba zamawiać w przedsprzedaży. Kosztuje od ok. 2 tys. złotych.

Z Xbox One sytuacja jest trudniejsza – Microsoft przyznał niedawno, że w niektórych krajach Europy nowość pojawi się dopiero w 2014 roku. Polski oddział firmy nie zna dokładnej daty premiery urządzenia na naszym rynku. W wersji podstawowej konsola Microsoftu będzie też droższa niż Sony, choć zapewne lepiej wyposażona (w czujnik Kinect).

Rzut oka na suche dane techniczne obu urządzeń sugeruje, że są one bardzo podobne. Obie konsole wykorzystują te same układy AMD i mają podobną pamięć i twarde dyski. Ponieważ całkowicie zmieniono ich budowę wewnętrzną i podzespoły, ani PS4, ani Xbox One nie umożliwiają zabawy grami dla wcześniejszych wersji urządzeń (w przypadku Sony funkcja ta ma być dostępna przez usługi sieciowe).

Przeznaczenie urządzeń jest jednak całkiem inne. PlayStation 4 to szybsza i bardziej wyrafinowana konsola gier z funkcjami multimedialnymi i społecznościowymi. Na kontrolerze umieszczono nawet specjalny przycisk pozwalający w łatwy sposób udostępniać zdjęcia i filmy z rozgrywki.

Microsoft ma większe ambicje – chce uczynić Xbox One centrum domowego systemu rozrywki. To przez konsolę ma przechodzić „ruch" telewizyjny i internetowy. Dlatego przez Xbox One będzie można sterować różnymi funkcjami telewizyjnymi, a także łączyć tradycyjną rozrywkę z tą elektroniczną.

Oba urządzenia umożliwiają oczywiście korzystanie z popularnych serwisów sieciowych – takich jak Netflix i Hulu oraz własnych firmowych usług przesyłania wideo i muzyki.

W chwili premiery Sony obiecuje 16 nowych tytułów gier opracowanych specjalnie dla wydajniejszej konsoli PS4. Największe hity to „Killzone: Shadow Fall", „InFamous: Second Son", czy „Knack". Microsoft obiecuje 23 nowe gry – w tym kontynuację bestsellerowych serii „Halo" oraz „Forza Motorsport".

W tej wojnie pierwszą salwę wystrzelą Japończycy. Konsola Sony ma swoją premierę w USA już dziś. Kosztująca tam 399 dolarów PlayStation 4 jest dziesięć razy szybsza niż poprzednia wersja (PS3).

Microsoft nie tylko pokaże swoje urządzenie później, Xbox One będzie też droższy o 100 dolarów. Amerykańska premiera dopiero za tydzień.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska