Cyfrowa rewolucja
W ostatnim czasie dość często spotykamy się na rynku z pojęciem cyfrowej transformacji i zjawiskiem paper less. Zagadnienia te są jednak często odbierane bardzo szablonowo - dla jednych udostępnienie formularza PDF na stronie internetowej będzie nosiło znamiona procesu cyfrowego, dla innych będzie to jedynie namiastka przekształcenia wersji papierowej na elektroniczną.
Paperless
Tak naprawdę o transformacji cyfrowej i procesach paperless możemy mówić jedynie wtedy, gdy cały cykl życia dokumentu elektronicznego czy transakcji elektronicznej jest zrealizowany elektronicznie, w niepodważalny sposób, z wiarygodnymi dowodami dla obu stron. Oznacza to proces, w którym od samego początku mamy do czynienia z elektroniczną wersją informacji, przetwarzaną w bezpieczny i wiarygodny sposób.
Idea paperless musi być elementem strategii podmiotu, który ją realizuje – to musi być proces biznesowy, dzięki któremu każda ze stron będzie mogła finalnie załatwić swoją sprawę szybciej, łatwiej i bezpieczniej.
Transformacja cyfrowa bez takiego podejścia będzie tylko namiastką zmian. W wielu przypadkach wymaga to głębokich zmian organizacyjnych, które okazują się dość poważnym wyzwaniem dla niejednej organizacji.
Cyfryzacja całego procesu biznesowego
Najważniejsze jest zdefiniowanie procesów i strategii cyfrowej. Nie można zrealizować efektywnej transformacji, jeśli na początku nie zdecydujemy, co chcemy. Praktyka pokazuje, że celem takich zmian nie zawsze jest optymalizacja kosztowa i organizacyjna, często robi się to tylko po to, aby wypełnić aktualny trend rynkowy, a wynik takiego procesu nie jest znany nawet ich twórcom.