Reklama

Transformacja cyfrowa i procesy paperless – moda czy realny zysk

Transformacja cyfrowa to zagadnienie złożone, a jej realizacja wymaga kompleksowego podejścia, rozumienia zachodzących zmian i trendów rynkowych. Tylko w takim wypadku będzie stanowiła realny zysk, a nie tylko szumne hasło.

Publikacja: 30.01.2018 15:03

Transformacja cyfrowa i procesy paperless – moda czy realny zysk

Cyfrowa rewolucja

W ostatnim czasie dość często spotykamy się na rynku z pojęciem cyfrowej transformacji i zjawiskiem paper less. Zagadnienia te są jednak często odbierane bardzo szablonowo - dla jednych udostępnienie formularza PDF na stronie internetowej będzie nosiło znamiona procesu cyfrowego, dla innych będzie to jedynie namiastka przekształcenia wersji papierowej na elektroniczną.

Paperless

Tak naprawdę o transformacji cyfrowej i procesach paperless możemy mówić jedynie wtedy, gdy cały cykl życia dokumentu elektronicznego czy transakcji elektronicznej jest zrealizowany elektronicznie, w niepodważalny sposób, z wiarygodnymi dowodami dla obu stron. Oznacza to proces, w którym od samego początku mamy do czynienia z elektroniczną wersją informacji, przetwarzaną w bezpieczny i wiarygodny sposób.

Idea paperless musi być elementem strategii podmiotu, który ją realizuje – to musi być proces biznesowy, dzięki któremu każda ze stron będzie mogła finalnie załatwić swoją sprawę szybciej, łatwiej i bezpieczniej.

Transformacja cyfrowa bez takiego podejścia będzie tylko namiastką zmian. W wielu przypadkach wymaga to głębokich zmian organizacyjnych, które okazują się dość poważnym wyzwaniem dla niejednej organizacji.

Cyfryzacja całego procesu biznesowego

Najważniejsze jest zdefiniowanie procesów i strategii cyfrowej. Nie można zrealizować efektywnej transformacji, jeśli na początku nie zdecydujemy, co chcemy. Praktyka pokazuje, że celem takich zmian nie zawsze jest optymalizacja kosztowa i organizacyjna, często robi się to tylko po to, aby wypełnić aktualny trend rynkowy, a wynik takiego procesu nie jest znany nawet ich twórcom.

Reklama
Reklama

Jeśli jednak strategia ma za zadanie ułatwić nam pracę, to należy wybrać stosowne narzędzia, które pozwolą na realną transformację. Procesy

paperless

są  wtedy nowym elementem dotychczasowych rozwiązań biznesowych. Takie działanie jest możliwe dzięki zastosowaniu usług zaufania zdefiniowanych w tzw. Rozporządzeniu eIDAS

[1]

.

Usługi zaufania

Kluczową kwestią jest wybór odpowiednich usług zaufania, które w obecnym modelu usługowym mogą być realizowane zdalnie (np. rozwiązanie mobilnego podpisu kwalifikowanego SimplySign czy walidacji WebNotarius), a ich wykorzystanie i integracja zależy od procesów biznesowych, które chcemy cyfryzować. Dzięki zastosowaniu usług zaufania część naszego ryzyka biznesowego „sprzedajemy” na zewnątrz do podmiotów do tego wyspecjalizowanych, co w efekcie pozwala nam na zwiększenie efektywności procesów biznesowych, redukcję kosztów operacyjnych czy zbudowanie przewagi kompetencyjnej.

Reklama
Reklama

 

 

Cyfrowe usługi zaufania – wspólne w całej Unii

Korzystanie z usług zaufania, szczególnie tych kwalifikowanych, daje pełne bezpieczeństwo obrotu dokumentów i transakcji elektronicznych, a dodatkowo zapewnia wartość dowodową z punktu widzenia prawnego w całej UE. Postępująca cyfryzacja życia oraz zwiększona mobilność osób prywatnych i przedsiębiorstw wymusza wręcz wykorzystywanie coraz to nowych metod szybkiej interakcji uczestników rynku przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa takiego działania.

Pojawiający się przy okazji aspekt

transgraniczności

Reklama
Reklama

to niewątpliwie olbrzymi atut.  Obecna tendencja i kierunek kształtowany na poziomie UE skierowany jest bowiem na budowę i zwiększanie zaufania do wszelkich transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym UE. Taką synergię regulacyjną można zauważyć w wielu unijnych aktach prawnych, jak eIDAS, RODO

[2]

, PSD2

[3]

i AML4

Reklama
Reklama

[4]

.

  

Artur Miękina

Asseco Data Systems S.A.

Reklama
Reklama

Ekspert w zakresie identyfikacji, uwierzytelniania i podpisu elektronicznego

 

 

[1]

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE

Reklama
Reklama

[2]

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

[3]

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE

[4]

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama